بازاریابی مجازی, شبکه های اجتماعی

سوشیال مدیا چیست؟

تیم آرتا تکنیکال استودیو؛ سوشیال مدیا چیست

کاربردهای تجاری سوشیال مدیا چیست؟

در تجارت، سوشیال مدیا برای بازاریابی محصولات، تبلیغ برندها، ارتباط با مشتریان و ترویج تجارت جدید استفاده می شود. شبکه‌‌های اجتماعی به‌عنوان یک پلتفرم ارتباطی، بازخورد مشتریان را ترویج می‌کنند. همچنین به اشتراک‌گذاری تجربیات خود با یک شرکت برای مشتریان آسان می‌سازند. کسب و کارها می‌توانند به سرعت به بازخوردهای مثبت و منفی پاسخ دهند. به علاوه به مشکلات مشتری رسیدگی کنند و اعتماد مشتری را حفظ یا بازسازی کنند.

کاربردهای تجاری سوشیال
کاربردهای تجاری سوشیال

از سوشیال مدیا نیز برای جمع سپاری استفاده می‌شود.  این روش استفاده از سوشیال مدیا برای جمع‌آوری دانش، کالا یا خدمات است. شرکت‌ها از جمع سپاری برای دریافت ایده از کارمندان، مشتریان و عموم مردم برای بهبود محصولات یا توسعه محصولات یا خدمات آینده استفاده می‌کنند.

سوشیال مدیا چیست؟

سوشیال مدیا یک اصطلاح جمعی برای وب سایت‌ها و برنامه‌هایی است که بر ارتباطات، ورودی‌های مبتنی بر جامعه، تعامل، به اشتراک گذاری محتوا و همکاری تمرکز دارند. آرتا تکنیکال در ادامه به کاربرد‌های مختلف سوشیال مدیا در جامعه پرداخته است.

سوشیال مدیا
سوشیال مدیا

کاربرد سوشیال مدیا در جامعه

  • مردم از شبکه‌های اجتماعی برای حفظ ارتباط و تعامل با دوستان، خانواده و جوامع مختلف استفاده می‌کنند. کسب و کارها از برنامه‌های اجتماعی برای بازاریابی و تبلیغ محصولات خود و پیگیری نگرانی‌های مشتریان استفاده می‌کنند.
  • وب سایت‌های تجاری به مصرف کننده شامل اجزای اجتماعی مانند فیلدهای نظر برای کاربران هستند. ابزارهای مختلف به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا توجه شرکت را از سوشیال مدیا ردیابی، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل کنند، از جمله درک برند و بینش مشتری.

سوشیال مدیا
سوشیال مدیا

  • شبکه‌های اجتماعی در سطح جهانی جذابیت زیادی دارند. اپلیکیشن‌های موبایلی این پلتفرم‌ها را به راحتی در دسترس قرار می دهند. برخی از نمونه‌های محبوب پلتفرم‌های سوشیال مدیا عمومی عبارتند از توییتر ، فیس بوک و لینکدین

برنامه‌های کاربردی کسب و کار به تجارت ( B2B )

تجزیه و تحلیل سوشیال مدیا این روش جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از وبلاگ‌ها و وب سایت‌های رسانه‌های اجتماعی برای کمک به تصمیم‌گیری‌های تجاری است. رایج ترین استفاده از تجزیه و تحلیل سوشیال مدیا، انجام تجزیه و تحلیل احساسات مشتری است. تیم خبره آرتا تکنیکال در به نمونه‌ ‌مدیاهایی از برنامه‌های کاربردی کسب و کار به تجارت ( B2B ) اشاره کرده است.

برنامه‌های کاربردی B2B
برنامه‌های کاربردی B2B

بازاریابی سوشیال مدیا (SMM)

 این برنامه باعث افزایش در معرض دید برند و دسترسی مشتری به شرکت می‌شود. هدف ایجاد محتوای قانع‌کننده است که کاربران سوشیال مدیا با شبکه‌ اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. یکی از اجزای کلیدی SMM بهینه سازی سوشیال مدیا (SMO) است.

بازاریابی سوشیال مدیا
بازاریابی سوشیال مدیا

مانند بهینه سازی موتورهای جستجو ، SMO یک استراتژی برای جذب بازدیدکنندگان جدید به یک وب سایت است. پیوندهای شبکه‌های اجتماعی و دکمه‌های اشتراک گذاری به محتوا اضافه می‌شوند و فعالیت‌ها از طریق به روز رسانی وضعیت، توییت‌ها و وبلاگ‌ها تبلیغ می‌شوند.

بازاریابی اجتماعی ارتباط با مشتری یا CRM

بازاریابی اجتماعی ارتباط با مشتری CRM اجتماعی یک ابزار قدرتمند تجاری است. به عنوان مثال، یک صفحه فیسبوک به افرادی که برند یک شرکت را می پسندند این امکان را می دهد که صفحه کسب و کار را لایک کنند. این به نوبه خود راه‌هایی برای برقراری ارتباط، بازاریابی و شبکه ایجاد می کند. سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به کاربران این امکان را می‌دهند که مکالمات مربوط به یک محصول یا نام تجاری را دنبال کنند تا اطلاعات و بازخورد بازار را در زمان واقعی دریافت کنند.

بازاریابی اجتماعی ارتباط با مشتری
بازاریابی اجتماعی ارتباط با مشتری

جذب نیرو استخدام اجتماعی به بخش کلیدی استراتژی‌های جذب کارکنان تبدیل شده است. این یک راه سریع برای دستیابی به بسیاری از نامزدهای بالقوه است، چه جویندگان کار فعال و چه افرادی که تا زمانی که پست استخدام را نگویند، به تغییر شغل فکر نمی‌کردند.

سوشیال مدیا سازمانی

کسب‌وکارها همچنین از سوشیال مدیا سازمانی برای ارتباط افرادی که علایق یا فعالیت‌های مشابهی دارند، استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها شامل اینترانت‌های داخلی و ابزارهای همکاری مانند Yammer ، Slack و Microsoft Teams هستند که به کارکنان امکان دسترسی به اطلاعات و قابلیت‌های ارتباطی را می‌دهند. از نظر بیرونی، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی همگانی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند که به مشتریان نزدیک باشند و انجام تحقیقات بازار را آسان کنند.

مزایای سوشیال مدیا چیست؟

سوشیال مدیا چندین مزیت را ارائه می‌دهند. تیم آرتا تکنیکال از میان تمام این مزایا در ادامه به چند نمونه از مزایای شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

دید کاربر

 پلتفرم‌های اجتماعی به افراد اجازه می‌دهند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و ایده‌ها یا محتوا را تبادل کنند.

تجارت و بازاریابی محصول

 این پلتفرم‌ها به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا محصولات و خدمات خود را به سرعت در اختیار مخاطبان وسیعی قرار دهند. کسب و کارها همچنین می‌توانند از سوشیال مدیا برای حفظ دنبال کنندگان و آزمایش بازارهای جدید استفاده کنند.  در برخی موارد، محتوای ایجاد شده در سوشیال مدیا محصول است.

مزایای سوشیال مدیا؛ تجارت و بازاریابی محصول
مزایای سوشیال مدیا؛ تجارت و بازاریابی محصول

مخاطب سازی

 سوشیال مدیا به کارآفرینان و هنرمندان کمک می‌کنند تا برای کار خود مخاطب ایجاد کنند. در برخی موارد، رسانه‌های اجتماعی نیاز به توزیع کننده را از بین برده‌اند، زیرا هر کسی می‌تواند محتوای خود را آپلود کند و تجارت آنلاین را انجام دهد. به عنوان مثال، یک نوازنده آماتور می‌تواند آهنگی را در فیس بوک پست کند، در بین شبکه دوستان خود فوراً دیده شود و آنها نیز به نوبه خود آن را در شبکه‌های خود به اشتراک بگذارند.

مزایای سوشیال مدیا؛ مخاطب سازی
مزایای سوشیال مدیا؛ مخاطب سازی

چالش‌های سوشیال مدیا چیست؟

شبکه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند به روش‌هایی که در ادامه آرتا تکنیکال به آن پرداخته است، برای کاربران چالش‌هایی ایجاد کنند.

مسائل مربوط به سلامت روان

 استفاده بیش از حد از برنامه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی، اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و سایر مسائل شود.

قطبی شدن

افراد ممکن است در نهایت در حباب‌های فیلتر قرار گیرند. آنها توهم گفتمان باز را زمانی ایجاد می‌کنند که کاربر واقعاً در یک جامعه آنلاین ایجاد شده الگوریتمی جدا شود.

چالش‌های سوشیال مدیا
چالش‌های سوشیال مدیا

اطلاعات نادرست

محیط‌های قطبی شده باعث گسترش اطلاعات نادرست می‌شود که در آن قصد مرتکب فریب دیگران با اطلاعات نادرست است. کسب‌وکارها با چالش‌های مشابه و منحصربه‌فردی در شبکه‌‌های اجتماعی روبرو هستند.

پست‌های توهین آمیز

 مکالمات در شبکه‌های داخلی و ابزارهای همکاری سازمانی می‌تواند به موضوعات غیر مرتبط با کار منحرف شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، احتمال مخالفت یا آزرده شدن همکاران وجود دارد.  کنترل چنین مکالماتی و فیلتر کردن محتوای توهین آمیز می‌تواند دشوار باشد.

امنیت و نگهداری

 سیاست‌های سنتی امنیت و حفظ داده‌ها ممکن است با ویژگی‌های موجود در ابزارهای همکاری کار نکنند. این می‌تواند خطرات امنیتی و مسائل مربوط به انطباق را ایجاد کند که شرکت‌ها باید با آنها مقابله کنند.

امنیت و نگهداری از چالش‌های سوشیال مدیا
امنیت و نگهداری از چالش‌های سوشیال مدیا

نگرانی‌های بهره‌وری

 تعامل اجتماعی، چه به صورت آنلاین و چه حضوری، حواس پرت کننده است و می‌تواند بر بهره وری کارکنان تأثیر بگذارد.

تهیه کننده: فرزانه خواجه‌پور
جهت کسب اطلاعات بیشتر، با همکاران ما در گروه آرتاتکنیکال تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *