استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی

با تدوین استراتژی بازاریابی می‌توان بازاریابی اثربخشی را شروع کرد. با استراتژی بازاریابی می‌توانید هدف کسب و کار و چشم انداز آن را شناسایی کنید. در مطالب به مراحل آن می‌پردازیم.

مرحله اول در تدوین استراتژی بازاریابی، مشخص کردن اهداف اصلی تان است

یکی از مهم ترین سوالاتی که باید در تدوین استراتژی بازاریابی از خود بپرسید این است: ما قصد داریم چه مشکل بزرگی را حل کنیم؟

اگر اهداف اصلی تان در یکی دو جمله جا نمی گیرد، پروژه تان به مشکل برخورد خواهد کرد. اهدافتان را پیچیده نکنید.

تدوین استراتژی بازاریابی
تدوین استراتژی بازاریابی

مرحله دوم در تدوین استراتژی بازاریابی: مشخص کردن مخاطب هدف

اگر مخاطبان هدف شما مشخص نباشند، افراد تیم بازاریابی، بر اساس نظر شخصی و ذهنیت خودشان کار میکنند. این اشتباه بزرگی است. پیام هایی که به انواع مشتریان ارسال می شود باید متفاوت باشد. زیرا شغل، جنسیت، سن، محل زندگی و فرهنگ افراد با هم متفاوت است.

مشتری هدف استراتژی تبلیغات
مشتری هدف استراتژی تبلیغات

مرحله سوم در تدوین استراتژی بازاریابی: فراخوان ایده شما

این یکی از مهمترین قسمت مراحل تدوین استراتژی بازاریابی شماست. شما توقع دارید مخاطب چه کاری انجام دهد؟ میخواهید مخاطب چه چیزی را به یاد داشته باشد؟

در نتیجه این مرحله از تدوین استراتژی بازاریابی تان، باید مشخص کنید گام بعدی که مخاطب تان باید بردارد چیست. پس از مشاهده پیام تبلیغاتی تان از آن ها توقع دارید چه کنند؟

مرحله چهارم در تدوین استراتژی بازاریابی: شرح پیشنهادات

پس از مشخص کردن هدف اصلی و مخاطبان هدف و اینکه آنها چه کاری میخواهند انجام دهند، نوبت به سود رسانی مخاطبان میرسد. باید مشخص کنید که چرا مشتری و مخاطبان، باید پیشنهادات شما را قبول کنند؟ از کالا و خدمات شما چه سودی می برند؟

قالب پیشنهادات:

پیشنهادات تان را در قالب های ” مشخصات ” و ” منافع ” دسته بندی کنید. این کار کمک زیادی به شما میکند. مشخصات، توصیف قسمت های مختلف پیشنهاد تان است و منافع، سودی است که مشتریان و مخاطبان از آن می برد.

برای مثال : ارائه خدمات تلفنی ۲۴ ساعته هر زمانی که نیاز به کمک دارید می توانید با پاسخگوی واقعی صحبت کنید.

مرحله پنجم لیست کردن کانال اطلاع رسانی و نوع محتوایی که می خواهید استفاده کنید

کانال های اطلاع رسانی که می خواهید استفاده کنید را لیست کنید. مانند رادیو، تلوزیون، شبکه های مجازی و…

محتوایی که می خواهید ارائه کنید، با چه سایز و فرمتی است. محتوای شما از چه نوعی است فیلم کوتاه، اینفوگرافی، تیزر تبلیغاتی یا کاتالوگ است.

مرحله ششم در تدوین استراتژی بازاریابی: آماده سازی بودجه

مهم‌ترین نکته در تدوین استراتژی بازاریابی بازاریابی مشخص کردن بودجه آن است. مدیریت شرکت درخواست کننده تبلیغ بعد از اتمام کار و رضایت از کیفیت آن،خیلی کم پیش می‌آید که بودجه‌اش را افزایش دهد .

در بعضی موارد مشتری کار تبلیغاتی، بودجه کار را مشخص نمیکند و بعد از اینکه ما به آن‌ها کاری را پیشنهاد کردیم و آنها پسندیدند، به علت کمبود بودجه مجبور شدیم از سر و ته کار بزنیم. اما اگر آژانس تبلیغاتی از ابتدای کار میزان بودجه را بداند، سعی می‌کند با مقدار تعیین شده بهترین کار را ارائه کند.

بودجه

خلاصه مراحل تدوین استراتژی بازاریابی

باتوجه به مراحل بالا نتیجه میگیریم که اول از همه باید هدف اصلیمان را مشخص کنیم. پس از آن مخاطبان هدف را بشناسیم و اینکه بدانیم توقع چه کاری از آنها را داریم.

بعد از آن به مخاطبان اطلاع رسانی کنیم که چه سودی از کالا و خدمات می برند. سپس نوع محتوا و کانال ارتباطی را مشخص کنیم و در نهایت بودجه را در نظر بگیریم.

نکات تدوین استراتژی بازاریابی اثر بخش:

برای شرکت یا سازمان خود داستان قوی در نظر بگیرید

برای برقراری ارتباط بیشتر با مشتریان،هر بخش از پیام بازاریابی باید در خط داستانی طراحی شود.

ایجاد دلبستگی عاطفی

یک راه ایجاد دلبستگی همان داستان قوی و طراحی لوگو حرفه ای است. راه دیگر رفتار صادقانه شما با مشتریان است. کمک کردن به مشتریان برای برطرف کردن مشکل و رفع نیاز های آن ها، باعث دلبستگی عاطفی آن ها می­شود.

شرکت یا سازمان تان مشتری محور باشد.

در تدوین استراتژی بازاریابی، باید مشتریان را راضی نگه دارید. شرکت یا سازمانتان باید مشتری محور باشد. یعنی همیشه ارزش های افزوده ای داشته باشید.

از چند رسانه ی مختلف استفاده کنید.

برای تبلیغات و بازاریابی باید از چندین رسانه استفاده کنید. اینگونه نباشد که فقط در اینستاگرام تبلیغات انجام دهید. از شبکه های مجازی مختلف مانند یوتیوب و فیسبوک هم استفاده کنید.

محصول و خدمات‌تان مقیاس پذیر باشد.

قبل از اینکه همه ی سرمایه هایتان را روی محصول یا خدمات بگذارید، لحظه ای تامل کنید. باید در ابتدا آزمایش انجام دهید. به طور مثال اول محصول ابتدایی خود را به بازار وارد کنید، بعد از آن به مرور زمان محصول نهایی خود را وارد بازار کنید. با این روش از خسارت جلوگیری می‌کنید.

استفاده از افراد متفکر

افراد متفکر به شما در بازاریابی کمک زیادی میکنند. آنها با ایده دادن در مورد کالا، خدمات و نوع ارائه، کمک میکنند تا مشتریان تان بیشتر شوند.

نکات تدوین استراتژی بازاریابی
نکات تدوین استراتژی بازاریابی

چگونگی تدوین استراتژی بازاریابی

بازاریابی موثر با تدوین استراتژی بازاریابی سنجیده و آگاه شروع می‌شود. یک استراتژی بازاریابی خوب به شما کمک می کند تا اهداف بازاریابی واضح و واقع بینانه‌ای را برای تجارت خود تعریف کنید.

استراتژی بازاریابی، برروی شیوه اداره کسب و کارتان نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین استراتژی بازاریابی باید با مشورت تیم خود برنامه ریزی شود یا توسعه پیدا کند.

تدوین استراتژی بازاریابی یک برنامه ریزی استراتژیک گسترده و جامع است که:

  • کسب و کار، محصولات و خدمات شما را شرح می دهد.
  • موقعیت و نقش محصولات و خدمات شما را در بازار تشریح می‌کند.
  • مشتریان و رقابت شما را شناسایی می‌کند.
  • تاکتیک های بازاریابی را که باید استفاده کنید، مشخص می‌کند.
  • به شما این امکان را می‌دهد تا یک برنامه بازاریابی بسازید و اثربخشی آن را بسنجید.

برنامه ریزی استراتژی بازاریابی
برنامه ریزی استراتژی بازاریابی

استراتژی مناسب

یک استراتژی بازاریابی، جهت کلی و اهداف بازاریابی شما را تعیین می‌کند. هر استراتژی بازاریابی، برنامه و اقدامات خاص خود را جهت اجرا دارد. تدوین استراتژی بازاریابی کسب‌وکارتان، می‌تواند برای چند سال آینده توسعه یابد؛ این در حالی‌ست که این استراتژی تاکتیک‌های سال جاری را شرح می‌دهد.

تدوین استراتژی بازاریابی موفق

توسعه استراتژی بازاریابی مناسب، به شما کمک می کند تا اهداف کسب‌وکار خود را درک کرده و به مشتریان هدف خود دست پیدا کنید.

توسعه استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند تا از سرمایه گذاری بازاریابی خود حداکثر استفاده را ببرید، بازاریابی خود را متمرکز نگه دارید و نتایج فروش خود را بهبود دهید.

اجزای تدوین استراتژی بازاریابی

اهداف تجاری خود را مشخص کنید

استراتژی بازاریابی خود را با اهداف تجاری مشخص شده در طرح کسب و کار خود هماهنگ کنید. اهداف تجاری شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش آگاهی از محصولات و خدمات شما
  • فروش محصولات بیشتر از یک تأمین کننده خاص
  • رسیدن به بخش مشتری جدید

هنگام تعیین اهداف بسیار مهم است که تا حد ممکن هدفمند باشید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید نتایج را به طور موثر در مقایسه هدف اصلی خود اندازه گیری کنید.

یک معیار ساده برای تعیین هدف، روش SMART است:

  • Specific خاص – به وضوح بیان کنید که می خواهید به چه چیزی برسید.
  • Measurable قابل اندازه گیری – اقدامات ملموس را تعیین کنید تا بتوانید نتایج خود را اندازه گیری کنید.
  • Achievable قابل دستیابی – اهدافی را در تدوین استراتژی بازاریابی تعیین کنید که در محدوده ظرفیت و بودجه شما هستند.
  • Relevant مرتبط – اهدافی را تعیین کنید که به شما در بهبود جنبه‌های خاص کسب و کار شما کمک می‌کند.
  • Time-bound محدود به زمان-اهدافی را تعیین کنید که می‌توانید در مدت زمان مورد نیاز به آنها برسید.

مشخص کردن اهداف استراتژی بازاریابی
مشخص کردن اهداف استراتژی بازاریابی

اهداف بازاریابی خود را بیان کنید

مجموعه ای از اهداف خاص بازاریابی را بر اساس اهداف تجاری تعریف کنید. این اهداف به شما و تیم شما انگیزه می‌دهد و شما را قادر می سازد تا موفقیت خود را شناسایی کنید.

نمونه‌هایی از اهداف بازاریابی شامل افزایش نفوذ در بازار (فروش بیشتر محصولات موجود به مشتریان فعلی) یا توسعه بازار (فروش محصولات موجود به بازارهای هدف جدید) است. این اهداف تدوین استراتژی بازاریابی می‌تواند بلند مدت باشد و رسیدن به موفقیت چند سال طول می‌کشد. با این حال، آن‌ها باید واضح و قابل اندازه گیری باشند و دارای چارچوب زمانی برای دستیابی به موفقیت باشند.

نکته قابل توجه:

مطمئن شوید که استراتژی‌های کلی شما کاربردی و قابل اندازه گیری هستند. یک استراتژی بازاریابی خوب هر ساله تغییر نمی‌کند، بلکه زمانی مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد که استراتژی‌های شما محقق شده یا اهداف بازاریابی شما برآورده شده است. اگر بازار خارجی شما به دلیل رقیب جدید یا فناوری جدید تغییر کند یا محصولات شما به طور قابل توجهی تغییر کند، ممکن است نیاز به اصلاح استراتژی خود داشته باشید.

درباره بازار خود تحقیق کنید

تحقیق بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شما است. شما باید اطلاعاتی در مورد بازار خود بدست آورید. اطلاعاتی مانند اندازه، رشد، روندهای اجتماعی و جمعیت شناسی (آمار جمعیت مانند سن، جنسیت و نوع خانواده) جمع آوری کنید. مهم است که بازار خود را زیر نظر داشته باشید تا از هرگونه تغییر در طول زمان مطلع باشید. بنابراین تدوین استراتژی بازاریابی شما مرتبط و هدفمند باقی می‌ماند.

تحقیق بازار
تحقیق بازار

مشخصات مشتریان بالقوه خود را مشخص کنید

از تحقیقات بازار خود برای ایجاد نمایه مشتریان هدف و شناسایی نیازهای آنها استفاده کنید. نمایه، الگوهای خرید، از جمله نحوه خرید، محل خرید آن‌ها را نشان می‌دهد. مجدداً، به طور مرتب روندها را مرور کنید تا فرصت های جدید را از دست ندهید یا با پیام بازاریابی خود بی اهمیت شوید.

در حالی که مشتریان جدیدی پیدا می‌کنید، مطمئن شوید که تدوین استراتژی بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد تا با مشتریان فعلی خود ارتباط برقرار کنید.

مشخصات رقیبان خود را شناسایی کنید

در استراتژی بازاریابی خود، باید مشخصات رقبای خود را با شناسایی محصولات، زنجیره‌های بازار، قیمت گذاری و تاکتیک های بازاریابی شناسایی کنید.

مزیت‌های خود را نسبت به رقبا شناسایی کنید یا آنچه کسب و کار شما را از رقبای شما متمایز می‌کند. همچنین می‌توانید نقاط قوت و ضعف فرآیندهای داخلی خود را شناسایی کنید تا در مقایسه با رقابت خود به بهبود عملکرد خود بپردازید.

شناسایی مشخصات رقیبان
شناسایی مشخصات رقیبان

استراتژی هایی برای حمایت از اهداف بازاریابی خود ایجاد کنید

بازارهای هدف خود را لیست کرده و مجموعه‌ای از استراتژی ها را برای جذب و حفظ بازار طراحی کنید. انتخاب هدف مناسب در تدوین استراتژی بازاریابی باعث افزایش آگاهی جوانان از محصولات شما می‌شود. استراتژی هایی مانند: افزایش پست آنلاین رسانه های اجتماعی، ارسال به روزرسانی های منظم درباره محصول شما در اینستاگرام یا فیس بوک، تبلیغات در مجلات محلی برای جوانان؛ یا ارائه تخفیف برای دانشجویان.

از ``۷ پی بازاریابی`` استفاده کنید

با استفاده از ۷ پی تدوین استراتژی بازاریابی، به بازار انتخابی خود برسید. اگر بتوانید ترکیب مناسبی از بازاریابی را در بین محصول، قیمت، تبلیغات، مکان، افراد، فرایند و شواهد فیزیکی انتخاب کنید، استراتژی بازاریابی شما به احتمال زیاد موفق خواهد بود. برای دستیابی به استراتژی بازاریابی مناسب خود، می‌توانید هر کدام از این موارد را انتخاب کنید.

هفت پی در بازاریابی
هفت پی در بازاریابی

ایده های خود را آزمایش کنید

برای تصمیم گیری در مورد تاکتیک های بازاریابی، تحقیقات آنلاین انجام دهید. برخی ایده ها و رویکردها را بر روی مشتریان و کارکنان خود آزمایش کنید و آنچه را که کار می‌کند بررسی کنید. برای برآوردن نیازهای مشتریان، دستیابی به مشتریان در بازار هدف و بهبود نتایج فروش، باید چندین تاکتیک را انتخاب کنید.

بازاریابی موثر

بازاریابی موثر، می‌تواند مزایای زیادی برای تجارت یا کسب‌و‌کار شما داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، ما در این بخش تدوین استراتژی بازاریابی را بصورت کامل شرح می‌دهیم.

فرقی ندارد صاحب مشاغل کوچک باشید یا یک تیم بازاریابی بزرگ داشته باشید، ارائه محصولات یا خدمات یک چالش هیجان انگیز است. آگاهی از چگونگی جذب بازار هدف، نیازمند مهارت‌ها و دانش زیادی است. درک چگونگی تدوین استراتژی بازاریابی می‌تواند نقش محوری داشته باشد.

بازاریابی موثر؛ تدوین استراتژی بازاریابی
بازاریابی موثر؛ تدوین استراتژی بازاریابی

اصطلاح استراتژی بازاریابی

بیایید با نگاهی به این موضوع که دقیقاً منظور ما از اصطلاح استراتژی بازاریابی چیست، شروع کنیم. در ظاهر، یک روش نسبتاً ساده به نظر می‌رسد، راهی برای تشریح رویکرد شما در تبلیغات و فروش است. اما در واقعیت، تدوین استراتژی بازاریابی یک مفهوم پیچیده تر است.

با بررسی دقیق تر، می‌توان فهمید که چند تعریف مفید برای آن وجود دارد. یکی از مفیدترین آنها از Investopedia است که استراتژی بازاریابی را اینگونه تعریف می‌کند: “برنامه کلی عملکرد یک کسب‌وکار برای دستیابی به مصرف کنندگان احتمالی و تبدیل آن‌ها به مشتری.”

بنابراین، تدوین استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند تا شرکت خود را در برابر افرادی که قصد خرید از آن را دارند قرار دهید. تیم آرتا تکنیکال به شما در جهت تدوین استراتژی بازاریابی کمک می‌کند.

استراتژی بازاریابی
استراتژی بازاریابی

نکات مهم در تدوین استراتژی بازاریابی

در تدوین استراتژی تبلیغاتی باید به ارتباطات خود توجه داشته باشید. برای گسترش کسب و کار نیاز است با افراد جدید آشنا شوید و ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید از تجربه آنها و چالش هایی که گذارنده‌اند استفاده کنید. آنها میتوانند به شما در طی کرن مسیرتان کمک کنند. در تدوین استراتژی بازاریابی فرد باید به دنبال بازخوردها و پیشنهادهای سازنده باشد.

ریسک پذیری

وقتی می‌خواهید کسب و کاری را شروع کنید باید ریسک پذیر باشید. خطر پذیری در ایجاد تغییرات، لازم و ضروری است. البته دو نوع ریسک در تدوین استراتژی بازاریابی وجود دارد. ریسک مثبت و ریسک منفی. ریسک مثبت شامل: بهره برداری، سهیم شدن، ارتقاء و پذیرش می‌شود. ریسک منفی نیز شامل: اجتناب، انتقال و کاهش می‌شود.

تدوین استراتژی بازاریابی
تدوین استراتژی بازاریابی

سه عامل مهم در تدوین استراتژی بازاریابی

در تدوین استراتژی بازاریابی سه عامل وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید:

امکانپذیری: امکانپذیری به موارد فنی و فناوری های جدید مربوط است. ایده و پیشنهاد شما باید قابل اجرا باشد.

ارزش اقتصادی: عامل کلیدی دوم، ارزشمندی اقتصادی است. یعنی نه تنها فناوری باید درست کار کند و به دست مشتری برسد. بلکه این فرایند باید توجیه پذیر و اقتصادی باشد. با تدوین استراتژی بازاریابی باید به رشد شرکت و درآمدزایی آن برسید.

عوامل انسانی: سومین جزء کلیدی، عوامل انسانی است. این عوامل به درک عمیق نیازهای انسانی مرتبط است که به درک انگیزه ها و باورهای مردم مربوط می‌شود.

عوامل مهم تدوین استراتژی بازاریابی
عوامل مهم تدوین استراتژی بازاریابی

تجاری سازی محصول

تجاری سازی محصول و خدمات در تدوین استراتژی بازاریابی شامل مراحل زیر است:

  1. آزمایش ایده
  2. ارائه و مستند سازی ایده
  3. ارزیابی بازار محصول
  4. تامین منابع فنی و مالی مورد نیاز
  5. کسب مجوزهای لازم

تجاری سلزی محصول در تدوین استراتژی بازاریابی
تجاری سلزی محصول در تدوین استراتژی بازاریابی

چرا به تدوین استراتژی بازاریابی نیاز داریم؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا کسب و کار شما به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارد. در نهایت، بدون ایجاد یک استراتژی بازاریابی، میزان تبلیغات و فروش خود را تا حد موثری کاهش می‌دهید. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که بسیاری از آنها برای توسعه تجارت شما بسیار مهم هستند:

دلایل نیاز به تدوین استراتژی بازاریابی
دلایل نیاز به تدوین استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خود برسید

یکی از دلایل اصلی تدوین استراتژی بازاریابی این است که به شما کمک می‌کند تا با افراد مناسب ارتباط برقرار کنید. با یک استراتژی بازاریابی، مشخص می‌کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و از شرکت شما چه انتظاری دارند. استراتژی بازاریابی همچنین در مورد راه‌هایی که می‌توانید به مشتریان دسترسی پیدا کنید کمک می‌کند.

مشتری هدف؛ تدوین استراتژی بازاریابی
مشتری هدف؛ تدوین استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند پول خود را در مکان‌های مناسب خرج کنید

وقتی سعی دارید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، می‌توانید کانال‌های مختلف بازاریابی استفاده کنید. علاوه بر روش‌های سنتی مانند تبلیغات چاپی و تلویزیونی، گزینه‌های بازاریابی دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و ایمیل نیز وجود دارد. هنگام تدوین استراتژی بازاریابی، بهتر می‌توانید بفهمید که هزینه بازاریابی خود را بیشتر در کجا سرمایه گذاری کنید.

تدوین استراتژی بازاریابی، بازاریابی شما را ثابت نگه می‌دارد

ثبات در برندینگ و بازاریابی یک امر حیاتی است. پیام‌ها و تصاویر تجاری شما در هر کانال باید با هویت کلی شرکت شما مطابقت داشته باشد. تدوین استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند تا این همسوییو ثبات را ایجاد کنید. می‌توانید اطمینان حاصل کنید پیامی که ارائه می‌دهید واضح و سازگار است.

نیاز به تدوین استراتژی بازاریابی
نیاز به تدوین استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی به شما یک نتیجه قابل اندازه گیری ارائه می‌کند

ایجاد استراتژی برای بازاریابی، به شما در تعیین اهداف کمک می‌کند. هنگامی که اهداف خود را تعیین کنید، می‌توانید اندازه گیری کنید که تلاش‌های شما چقدر موثر هستند. داشتن معیارهایی مانند ROI، مشارکت یا نرخ تبدیل می‌تواند به شما در بهبود بازاریابی کمک کند.

تیم آرتاتکنیکال به شما کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید. تیم ما دارای افراد مجرب و تحصیل کرده در این حوزه هستند.

تدوین استراتژی بازاریابی به عنوان راهنما عمل می‌کند

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی دارید، یک طرح کلی برای نحوه تعامل با مشتریان دارید. شما شخصیت‌های خریدار، نقاط ضعف آن‌ها و همچنین نحوه دستیابی موثر به آنها را درک می‌کنید. این برای هر تیم یا فردی در شرکت شما، که می‌خواهد محصول یا خدمات شما را به بازار عرضه کند و آنها را در این فرایند راهنمایی کند مفید است.

تدوین استراتژی بازاریابی
تدوین استراتژی بازاریابی

برنامه بازاریابی در مقابل استراتژی بازاریابی

وقتی در مورد چگونگی تدوین استراتژی بازاریابی تحقیق می‌کنید، احتمالاً با اصطلاح برنامه بازاریابی نیز برخورد خواهید کرد. اغلب، این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. با این حال، علیرغم ارتباط تنگاتنگ آن‌ها، مفاهیم متفاوتی هستند که باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. ما تفاوت اصلی را در زیر برجسته کرده‌ایم تا همه چیز ساده تر شود:

برنامه بازاریابی و تدوین استراتژی بازاریابی
برنامه بازاریابی و تدوین استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی اساساً گسترش استراتژی کلی کسب و کار شما است. این بخش استدلالی است که تصمیمات بازاریابی آینده شما را آگاه می‌کند. علاوه بر اینکه اهداف بازاریابی شما را مشخص می‌کند، همچنین باید جزئیات نحوه دستیابی به آنها را از طریق تلاش‌های بازاریابی خود توضیح دهید. در اصل، این چارچوب سطح بالا است که نام تجاری شما را به اهداف کلی شرکت متصل می‌کند.

استراتژی بازاریابی شما باید بر اساس اهداف فعلی کسب و کار شما باشد. همچنین باید هویت نام تجاری، ماموریت و پیام رسانی شما را نیز در نظر بگیرد. چنین استراتژی همچنین باید نقطه فروش منحصر به فرد شرکت شما و نحوه انتقال آن را در نظر بگیرد.

مراحل ایجاد یک برنامه بازاریابی

اکنون که می‌دانید تدوین استراتژی بازاریابی انجام دهید، وقت آن است که برخی از این تاکتیک ها را عملی کنید. برنامه بازاریابی شما طرح دقیق تری از نحوه استفاده از استراتژی شما خواهد داشت. در اینجا برخی از مراحلی که باید هنگام ایجاد یکی از آنها انجام دهید ذکر شده است:

مراحل برنامه بازاریابی؛ تدوین استراتژی بازاریابی
مراحل برنامه بازاریابی؛ تدوین استراتژی بازاریابی

نحوه دسترسی به مشتریان را بیان کنید

انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. در سند استراتژی خود، مشخص کرده‌اید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند. همچنین تعیین کرده‌اید برخی از شخصیت‌های مشتریان شما چگونه است. با این اطلاعات در تدوین استراتژی بازاریابی، میتوانید نحوه دسترسی به مشتریان احتمالی را تعیین کنید.

آیا بازاریابی کاملاً دیجیتالی انجام می‌دهید یا به روش‌های سنتی بیشتر پایبند خواهید بود؟ چگونه می‌توانید از بازاریابی مستقیم یا رویدادی برای رسیدن به افراد مناسب استفاده کنید؟ این عوامل همگی در تدوین استراتژی بازاریابی اهمیت زیادی دارند.

نحوه ایجاد بازاریابی را تعیین کنید

در این مرحله، باید تعیین کنید که چه کسی، مسئول ایجاد چه محتوایی است. برای مثال ویدیوها، پست‌های وبلاگ، رسانه‌های چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا سایر مطالب، باید برنامه مشخصی در نظر گرفته شود. همچنین باید مطمئن شوید که دستورالعمل‌های روشنی در مورد مارک تجاری و پیام تبلیغاتی در دسترس است و فرآیندهایی برای مدیریت گردش کار مختلف در حال انجام است. در تدوین استراتژی بازاریابی باید به این موارد توجه داشته باشید.

نحوه اشتراک گذاری این مواد را برنامه ریزی کنید

اینجاست که باید در مورد کانال‌های مختلف بازاریابی و نحوه استفاده از آنها فکر کنید. آیا قصد دارید یک کمپین ایمیل داشته باشید؟ چگونه از رسانه های اجتماعی برای پشتیبانی از پیام های خود استفاده خواهید کرد؟ آیا به جستجوی ارگانیک و SEO تکیه می‌کنید یا از تبلیغات با پرداخت کلیک استفاده خواهید کرد؟ همه این سوالات و موارد دیگر نیاز به پاسخ و برنامه ریزی قطعی دارند. اینجاست که باید زمان بندی و تاریخ تحویل خود را در تدوین استراتژی بازاریابی تعیین کنید.

برنامه بازاریابی؛ تدوین استراتژی بازاریابی
برنامه بازاریابی؛ تدوین استراتژی بازاریابی

نحوه تجزیه و تحلیل موفقیت خود را بیان کنید

کمپین موفق به دنبال چه چیزی است؟ امیدوارم از قبل اهداف خود را برای تدوین استراتژی بازاریابی تعیین کرده باشید. باید نحوه سنجش موفقیت را با فعالیت بازاریابی خود در نظر بگیرید. انواع مختلفی از معیارها وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما قبل از شروع فعالیت خود، باید این موارد را مشخص کنید.

بازاریابی B2B در تدوین استراتژی بازاریابی

بازاریابی (Business to Business) معمولا با نام بازاریابی B2B در راستای تدوین استراتژی بازاریابی شناخته می‌شود. این شامل فروش محصول و یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر است. تکنیک‌های بازاریابی B2B برهمان اصول اساسی بازاریابی مصرف کننده تکیه می‌کند، اما با روشی منحصر به فرد اجرا می‌شود.

 مصرف کنندگان محصولات را تنها با توجه به قیمت انتخاب نمی‌کنند. بلکه مواردی از قبیل محبوبیت، وضعیت، و دیگر محرک های احساسی را نیز در نظر می‌گیرند. در حالی‌که برای خریداران B2B تنها قیمت و سود بالقوه محصول اهمیت دارد. در تدوین استراتژی بازاریابی بازاریابی b2b تجار مجبور به شناخت مشتریان و واسطه‌ها می‌باشند.

B2B ؛ تدوین استراتژی بازاریابی
B2B ؛ تدوین استراتژی بازاریابی

شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

شبکه‌های اجتماعی راه جدیدی را برای مکالمات و ارتباطات بین کسب وکارها ایجاد کرده‌اند. بررسی‌های سازماندهی شده توسط چادویک مارتین بیلی و iModerate انجام شده است. این بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که احتمال خرید شرکت‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی در تدوین استراتژی بازاریابی بسیار زیاد است. شرکت‌های  B2Bحرفه‌ای و فرصت طلب راه‌های ابتکاری برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی به نفع خود یافته‌اند.

خرید عمده در بازاریابی

در این مدل تجارت (b2b) خرده فروشی اهمیت و جایگاهی ندارد و خریداران به دنبال خرید عمده محصولات با سود خوب هستند. زیرا خرده فروشی خالی از ریسک نیست و خریداران تمایلی برای خرید هرنوع جنسی را از اینترنت ندارند.

بازاریابی B2B ؛ تدوین استراتژی بازاریابی
بازاریابی B2B ؛ تدوین استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا بر آموزش  فروش تأثیر می‌گذارد تا بر رفتار خرید تأثیر بگذارد. این رویکرد بازاریابی استراتژیک بر ایجاد و توزیع اطلاعات مربوط به نیازهای مشتریان متمرکز است. برای این‌که بتواند کسانی را که با محصول یا خدمات شما مطابقت دارند و به احتمال زیاد خریداری می‌کنند جذب کند. از آنجا که ارتباطات در حال انجام است، محتوا در تدوین استراتژی بازاریابی می‌تواند متناسب با آنچه در طول زمان با سرنخ‌ها می آموزید منعکس شود.

بازاریابی محتوا؛ تدوین استراتژی بازاریابی
بازاریابی محتوا؛ تدوین استراتژی بازاریابی

انواع محتوا در تدوین استراتژی بازاریابی

احتمالا شامل فرمت‌های مختلف مانند اینفوگرافیک، صفحات وب، پادکست‌ها، فیلم‌ها، وبلاگ‌ها، مقاله‌های سفید، وبینارها و کتاب‌های الکترونیکی باشد. توجه به این نکته ضروری است که بازاریابی محتوا مترادف با بازاریابی ورودی یا درونگرا نیست. بازاریابی محتوا یکی از اجزای مهم یک استراتژی رشد کلی داخلی است. اما سایر روش‌های تدوین استراتژی بازاریابی را برای به حداکثر رساندن ارزش محتوا ادغام نمی‌کند.

انواع محتوا؛ تدوین استراتژی بازاریابی
انواع محتوا؛ تدوین استراتژی بازاریابی

تاثیر بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در مسیر تدوین استراتژی بازاریابی موثر است زیرا:

  • چشم اندازها را از طریق قیف فروش ترسیم می‌کند.
  • دید، اعتبار و مطلوبیت نام تجاری را افزایش می‌دهد.
  • بازارهای هدف را با اطلاعات مرتبط هماهنگ می‌کند.

تاثیر بازاریابی محتوا؛ تدوین استراتژی بازاریابی
تاثیر بازاریابی محتوا؛ تدوین استراتژی بازاریابی

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر ارائه محتوایی برای کاربران که می‌خواهند در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند، متمرکز شده است.  در نتیجه باعث افزایش دید و ترافیک وب سایت در تدوین استراتژی بازاریابی می‌شود. اشتراک گذاری محتوا، ویدئوها و تصاویر رسانه‌های اجتماعی نیز بر تلاش‌های SEO تأثیر می‌گذارد. زیرا اغلب در نتایج جستجو در شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و همچنین موتورهای جستجو مانند گوگل  اهمیت می‌یابد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی

تاثیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

  • تدوین استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی موثر است زیرا:
  • هزینه های بازاریابی را کاهش می‌دهد در حالی که تولید سرب را افزایش می‌دهد.
  • معیارهایی را ارائه می‌دهد که به شرکت‌ها بینش بیشتری از بازار ارائه می‌دهد.

۸۳ درصد از بازاریابان B2B حداقل از یکی از چهار  رسانه‌ بزرگ اجتماعی (فیس بوک، لینکدین، توییتر، یوتیوب) برای توزیع محتوا استفاده می‌کنند.

بازاریابی درونگرا

Inbound موثرترین در تدوین استراتژی بازاریابی B2B است. زیرا از نقاط قوت اکثریت نه استراتژی دیگر برای جذب، جلب و لذت بردن مشتریان استفاده می‌کند. برخلاف روش‌های سنتی بازاریابی حتی سایر استراتژی‌های ذکر شده در اینجا بازاریابان درونگرا توجه مشتریان را جلب می‌کنند. همچنین با تولید و ارائه محتوای معنی‌دار آن‌ها را به وب سایت شرکت می‌کشانند.

پیام‌رسانی مرتبط است و در زمان مناسب در مکان مناسب ظاهر می‌شود. تدوین استراتژی بازاریابی درونگرا به جای آزار دادن با تبلیغات سنتی مزاحم، بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند. با بازاریابی درونگرا شما مخاطبان خود را از طریق کانال‌هایی مثل وبلاگ، موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی و… به سمت خود می‌کشانید. ما اصطلاحا به آن‌ها مخاطب بالقوه در راستای تدوین استراتژی بازاریابی می‌گوییم.

تدوین استراتژی بازاریابی
تدوین استراتژی بازاریابی

کسب و کارهای مختلف در بازاریابی درونگرا

در دنیای کسب و کار، افراد را به چند دسته تقسیم می کنیم که دسته اول کل جامعه ما هستند. درون این جامعه دسته‌ای از افراد هستند که محصولات شما را دوست دارند. در صورت توانایی حتما از محصول یا خدمات شما در مسیر تدوین استراتژی بازاریابی شما استفاده می‌کنند. ما به آن‌ها مشتری بالقوه می‌گوییم.

 بازاریابی ربایشی یا Outbound marketing می‌خواهد به اجبار مشتری را به سمت خود بکشاند. اما اینباند مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا نیازی به اجبار و جنگیدن ندارد. با ایجاد محتوایی خوب و جذاب برای پاسخ به نیازها و مشکلات مخاطبان، آن ها را به سمت خود می کشاند. همچنین برای کسب و کار شما  جهت تدوین استراتژی بازاریابی خود، اعتبار و اعتماد به بار می آورد.

تدوین استراتژی بازاریابی
تدوین استراتژی بازاریابی

تاثیر بازاریابی درونگرا

تدوین استراتژی بازاریابی درونگرا موثر است زیرا:

  • برای مشاغل با هر اندازه و هر نوع کار می‌کند.
  • چشم اندازهای آگاهانه تری ایجاد می‌کند.
  • می‌توان به راحتی با استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و سیستم مدیریت محتوا مانند HubSpot ادغام و مدیریت کرد.

برندینگ و نام تجاری

برای درک بهتر تدوین استراتژی بازاریابی باید با برندینگ آشنا شویم. برندسازی هویت، شخصیت و ارزش های شرکت شما است. برندسازی باید در هر کاری که انجام می‌دهید منعکس شود، از توسعه محصول گرفته تا بازاریابی، روابط کارمندان تا طراحی دفتر. در اینجا برخی از سوالاتی که به برندینگ کمک می‌کند را مطرح می‌کنیم.

سوالات شروع برندینگ

  • اصول و ارزش های اصلی شما برای تدوین استراتژی بازاریابی چیست؟
  • بیانیه ماموریت شما در بازاریابی چیست؟
  • چه چیزی شما را برای ایجاد کسب و کار الهام بخشید؟
  • چرا می خواهید محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان هدف خود ارائه دهید؟
  • چه چیزی شما را نسبت به رقبا منحصر به فرد می‌کند؟
  • فرهنگ داخلی شرکت شما چیست؟
  • ویژگی های ارتباطی شما چیست؟
  • وقتی کسی نام کسب و کار شما را می شنود چه چیزی می خواهید به ذهنتان خطور کند؟
  • دوست دارید مردم وقتی به کسب و کار شما فکر می کنند چه احساسی داشته باشند؟
  • دوست دارید مشتریان شما را به عنوان یک شرکت چگونه توصیف کنند؟

برندینگ و استراتژی بازاریابی
برندینگ و استراتژی بازاریابی

به یاد داشته باشید، برندسازی فرآیندی یک شبه نیست. کسب‌وکارها می‌توانند زمان و منابع قابل توجهی را صرف توسعه و تجلی برند خود کنند. پس با توجه به اهمیت تدوین استراتژی بازاریابی، باید برند سازی خود را به افراد متخصص بسپارید. تیم آرتاتکنیکال نیروی تحصیل کرده و حرفه ای در حوزه برندینگ و حتی تدوین استراتژی بازاریابی دارد که می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

تفاوت برندینگ با بازاریابی

آیا تا به حال به تفاوت بین برندسازی و بازاریابی فکر کرده اید؟ حتی ممکن است تعجب کنید که چرا اصلاً باید نگران برندسازی باشید اگر عمیقاً در بازاریابی حرفه‌ای هستید یا برعکس. موضوع این است که برندسازی و بازاریابی به هم مرتبط می‌شوند، اما از هم جدا هستند. در بازار رقابتی امروز، شما باید کسب و کار و محصولات خود را از بقیه متمایز کنید. و برای انجام این کار، هم به برندینگ قوی و هم به بازاریابی قوی نیاز دارید.

وقتی به تفاوت برندسازی و بازاریابی می‌اندیشید، ممکن است به این کنید: برندسازی چیزی است که شما هستید، در حالی که بازاریابی نحوه جذب مشتریان به سمت خود است. در حالی که روش های بازاریابی می‌آیند و می‌روند و حتی ممکن است سال به سال یا فصل به فصل تغییر کنند، برند شما همیشه ثابت می ماند.

تفاوت دیگری که بین بازاریابی و برندسازی  وجود دارد قابل اندازه گیری و سنجش آن‌ها است. بازاریابی عمدتاً قابل اندازه گیری و نسبت دادن است و معمولاً برای اثبات عملکرد و ارزش خود از KPI استفاده می‌کند. به طور کلی تعیین کمیت و اندازه‌گیری قدرت برندسازی سخت‌تر است، و بنابراین به شدت به KPIها مرتبط نیست.

تفاوت برندینگ و بازاریابی
تفاوت برندینگ و بازاریابی

استراتژی بازاریابی برند چیست؟

استراتژی بازاریابی برند یک برنامه بلند مدت است که هدف آن افزایش موقعیت و درک مثبت برند در بازار است. این استراتژی می تواند شامل چندین کانال رسانه ای، انواع کمپین و انواع تاکتیک ها برای رسیدن به اهداف خود باشد. تدوین استراتژی بازاریابی ممکن است شامل تبلیغات پولی، تبلیغات بومی، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ویدئویی، سئو و بازاریابی جستجو و غیره باشد.

اطلاعات بیشتر:

برای اطلاعات بیشتر به صفحات زیر مراجعه کنید.

خدمات کارآفرینی _ مشاور تخصصی _ تیزر تبلیغاتی _ برندینگ و استراتژی بازاریابی

منبع: Business Queensland

تهیه کننده: مریم فرمانیه
جهت کسب اطلاعات بیشتر، با همکاران ما در گروه آرتاتکنیکال تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *