مدل سازی سه بعدی

انیمیشن سه بعدی

انیمیشن-سه-بعدی

مقدمه

انیمیشن یکی از جذاب ترین و نفس گیرترین هنرهای جهان ماست. نشات گرفته از کلمه لاتین “anima” به معنای “روح” یا “نفس” تا “جاندار” تقریباً به معنای دمیدن زندگی در چیزی است. این واقعاً یک اصطلاح مناسب است، زیرا کارتون‌ها و فیلم‌هایی که در طول تاریخ به ما هدیه داده‌اند، تصاویری هستند که با زندگی همراه شده‌اند. با گذشت زمان، اصطلاح “انیمیشن” معمولاً به یکی از این دو نوع اشاره دارد: انیمیشن دو بعدی یا انیمیشن سه بعدی.

هنر انیمیشن سازی
هنر انیمیشن سازی

انیمیشن سه بعدی چیست؟

در ساختن انیمیشن سه بعدی سعی در این بوده که انیمیشن همانند دنیای واقعی ما ساخته شود. در انیمیشن دو بعدی فقط طول و عرض تصویر قابل دیدن است. ولی در انیمیشن‌های سه بعدی، علاو بر طول و عرض، عمق نیز به تصاویر اضافه شده است. عمق دادن به این نوع انیمیشن ها، تغییراتی در چرخش، موقعیت، مقیاس ایجاد می­‌کند. علاوه بر این ویژگی ها، زاویه دید، میزان نور و غیره اهمیت پیدا می­‌کند.

انیمیشن سه بعدی برای اولین بار در نیمه پایانی قرن بیستم آغاز شد. اولین فیلمی که کاملاً از CGI ساخته شد، «داستان اسباب‌بازی» پیکسار در سال ۱۹۹۵ بود. اکنون اکثر فیلم‌های مدرن دیزنی انیمیشن‌های سه بعدی هستند، مانند «Tangled»، «Frozen» و «Moana». به نظر می‌رسید که مخاطبان فیلم با گذشت زمان فقط سه بعدی را به دو بعدی ترجیح می دهند.

تیم آرتاتکنیکال خدمات انیمیشن سه بعدی را با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می‌کند و در این مقاله قصد دارد موارد مهم در این حوزه به شما ارائه کند.

شیوه ساخت انیمیشن سه بعدی

شیوه ساختن این نوع انیمیشن به سه بخش اساسی مدل سازی، موقعیت اشیاء و متحرک سازی، و خروجی گرفتن تقسیم می­‌شود.

مدل سازی به معنی ساخت اشیاء در صحنه بخصوص می‌باشد. موقعیت اشیاء و متحرک سازی به فرآیند قرار دادن و متحرک سازی اشیاء در صحنه گفته می‌شود. در خروجی گرفتن ویژگی هایی مانند میزان و زاویه نور نسبت به اشیاء مشخص می‌شود و نتیجه نهایی را مشاهده می‌کنیم.

انیمیشن سه بعدی انیمیشن‌هایی هستند که به طور کامل در یک نرم‌افزار کامپیوتری تولید شده می‌شوند. این انیمیشن ها شامل تمام محورهای x، y و z هستند. همچنین به آن “CGI”، مخفف “Computer-Generated Imagery ” به معنای “تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر” نیز گفته می‌شود. در ساخت این نوع انیمیشن، انیماتور نیاز به ایجاد مدل برای تمام اشیاء و شخصیت ها دارد. پس از ایجاد آن‌ها، مدل ها را می توان مانند عروسک در هر نقطه از محیط قرار داد و جابه جا کرد.

در این نرم‌افزارها انیماتور می‌تواند دوربین را در هر نقطه از جهان قرار دهد و همچنین بافت‌ها و نورهایی ایجاد کند. این کار به مدل‌ها کمک کند تا احساس زندگی بیشتری داشته باشند. CGI می تواند آثار هنری واقع گرایانه تر و پایه ای را ارائه دهد اما خلاقیت را محدود می‌کند. همچنین اشتباهات در سه بعدی بیشتر از دو بعدی قابل توجه است.

در ساخت انیمیشن ۳D از چه برنامه هایی استفاده می‌شود؟

برای ساختن انیمیشن سه بعدی باید از برنامه های بسیار قوی استفاده کرد. این نرم افزار باید تمامی نیاز های سازنده را پوشش دهد. در تولید انیمشین های سه بعدی از نرم افزارهایی مانند: Maya، Blender، ۳D Studio Max و غیره استفاده می‌شود.

عنوان خدمات تیم آرتا تکنیکال:

انیمیشن لوگو: انیمیشن لوگو برای معرفی برند به شکل سه بعدی کاربرد دارد. این ابزار هویت بصری کسب و کار ها را جذابتر نشان می‌دهد.

انیمیشن فانتزی: انیمیشن فانتزی یا همان کارتونی، انیمیشنی است که شخصیت ها را طراحی می‌کند.

انیمیشن صنعتی: شما میتوانید جهت معرفی محصولات خود، از انیمیشن سه بعدی استفاده کنید. تیم آرتاتکنیکال با داشتن انیمیشن سازان حرفه ای در این حوزه به شما کمک زیادی می‌کند.

انیمیشن سه بعدی عمران یا معماری: یکی از پرطرفدارترین روش ها جهت ارائه طرح های موجود می باشد. با این روش میتوان دکوراکسیون داخلی و بنای بیرون ساختمان را طراحی کرد.

خدمات ساخت انیمیشن های سه بعدی
خدمات ساخت انیمیشن های سه بعدی

انیمیشن دو بعدی چیست؟

انیمیشن دو بعدی معمولاً به تصاویری اطلاق می‌شود که با دست کشیده می‌شوند. این تصاویر را روی صفحاتی به نام «cels» می‌چسبانند و سپس پشت سر هم به سرعت نشان داده می‌شوند تا توهم حرکت را ایجاد کنند. امروزه نرم افزار کامپیوتری خاصی وجود دارد که به سهولت این فرآیند کمک کرده است.

انیمیشن دو بعدی یکی دیگر از سبک های انیمیشن می‌باشد که فقط دارای طول و ارتفاع می باشند. در گذشته برای ساختن انیمیشن دو بعدی به صورت فریم به فریم اشیاء را طراحی می‌کردند. طراحی های انجام شده، برای رنگ آمیزی به کاغذهایی به نام سل منتقل می‌شدند.

از دهه ۱۹۹۰ میلادی استودیا ها این روش را کنار گذاشتن و به سراغ روش های جدید رفتند. در روش جدید ابتدا طراحی را اسکن می‌کردند و بعد به صورت دیجتالی رنگ آمیزی می­‌کردند.

انیمیشن دو بعدی
انیمیشن دو بعدی

انواع انیمیشن دو بعدی

  • انیمیشن با رسم بصورت دستی: به انیمیشن‌هایی قدیمی می‌گویند که تمام صحنه ها و کاراکترها با دست طراحی می‌شدند.
  • موشن گرافی: به انیمیشن هایی می‌گویند که تصاویر آن با نرم افزارهای مخصوص ایجاد می‌شوند.
  • تخته سفید: این نوع انیمیشن شباهت زیادی به انیمیشن رسم دستی دارند و باید روی تخته سفید رنگ رسم شوند.

تفاوت انیمشین سه بعدی و دو بعدی

انیمیشن‌های دو بعدی

انیمیشن های دو بعدی در یک محیط دو بعدی طراحی می‌شوند. در انیمیشن دو بعدی تصاویر، بدون عمق و مسطح می‌باشند. کاراکترها سایه نرم ندارند اما در فیلم ها، ویدئوها، وب سایت ها، نمایش های مهندسی و بازی های ویدئویی کاربرد دارند. این شکل از انیمیشن متشکل از فریم است و جذابیت واقعی چندانی ندارد. در انیمیشن دو بعدی کاراکتر ها در محورهای x و y حرکت می‌کنند. انیمیشن های دوبعدی بسیار معقول و مقرون به صرفه‌تر از سه‌بعدی است.

انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی
انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی

انیمیشن‌های سه بعدی

انیمیشن‌های ۳D در یک نرم افزار سه بعدی طراحی می‌شود. تصاویر دارای عمق می‌باشند. کاراکترها دارای سایه های نرم مانند دنیای واقعی هستند. به طور گسترده در فیلم های انیمیشن سه بعدی، معماری، پزشکی و بازی های ویدیویی استفاده می شود.

در انیمیشن های دو بعدی کاراکتر ها غیر واقعی هستند ولی در انیمیشن های سه بعدی کاراکتر ها تا حد خیلی زیادی واقعی به نظر می‌رسند. در واقع در مقایسه با انیمیشن های دو بعدی گرانتر هستند.

برای درک بهتر می توان انیمیشن ۳D سه بعدی را یک مجسمه و انیمیشن دو بعدی را یک نقاشی در نظر گرفت. مجسمه دارای عمق است ولی نقاشی یک سطح صاف می‌باشد.

انیمیشن دو بعدی و سه بعدی
انیمیشن دو بعدی و سه بعدی

مراحل تولید انیمیشن سه بعدی

انیمیشن ۳D در عصر حاضر کاربرد فراوانی دارد. فناوری سه بعدی در چاپ ، تبلیغات ، بازی های رایانه ای ، معماری ، بیوتکنولوژی ، خودرو کاربرد دارد. تقریباً از انیمیشن سه بعدی در همه زمینه‌های صنعت می‌توان استفاده کرد. اگر می‌خواهید از این فناوری در کسب و کارتان استفاده کنید، می‌توانید از تیم کمک بگیرید. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مرحله قبل از تولید

۱- داشتن داستان مناسب

داستان عامل اصلی آن چه که می‌آفرینید است. دلیل موفقیت فیلم‌های انیمیشنی بزرگ، داستان فوق العاده آن‌ها است. در این مرحله داستان فیلم نامه، به وسیله نویسنده نوشته می‌شود. سایر مراحل تولید بر اساس داستان پیش می‌رود.

۲- طراحی استوری بورد

در این مرحله از انیمیشن سه بعدی فیلمنامه به صحنه‌های کوتاه تقسیم می‌شوند. این کار مثل رمان‌های گرافیکی بصورت چند پنل ترسیم می‌شود. استوری بورد به کارگردان کمک می کند تا دید کلی نسبت به فیلم داشته باشد. سپس برپایه این دید کلی می‌تواند درباره عناصر فیلم بهتر تصمیم گیری کند.

۳- ویرایش- فاز اول

بعد از اینکه که استوری بوردها نهایی و انتخاب شدند، برای تیم ویراستاران ارسال می‌شوند. تیم ویرایش با همکاری کارگردان قسمت‌های مختلف فیلم را با زمانبندی و دیالوگ ها به صورت یک انیمیشن خام تولید می‌کنند.

نتیجه کار آن‌ها مجموعه‌ای از تصاویر استوری بورد، صدای گویندگان، موسیقی و صداهای موقت می‌باشد. این مجموعه بنیاد انیمیشن سه بعدی اصلی را تشکیل می دهد.

۴- توسعه بصری

طراحان مفهومی و توسعه دهندگان بصری ظاهر نهایی فیلم را تولید می‌کنند. آن‌ها تمام اجزای انیمیشن سه بعدی از جمله شخصیت‌ها، محیط و تصاویر پس زمینه، وسایل و ترکیب رنگ هر صحنه را طراحی می‌کنند.

۵- قبل از به تصویر کشیدن

در این مرحله هنرمندان به وسیله از کامپیوتر و با داشتن فیلمنامه و استوری بوردها، محیط فیلم را به صورت سه بعدی تولید می‌کنند. اگر شخصیت‌ها و محیط به درستی مدلسازی شوند، می‌توان خروجی این مرحله را مستقیماً انیمیت کرد.

به تصویر کشیدن انیمیشن سه بعدی
به تصویر کشیدن انیمیشن سه بعدی

مرحله تولید

۶- مدلسازی

مدل سازان طراحی مفهومی دو بعدی را به مدل های سه بعدی تبدیل می کنند. آن ها شخصیت‌ها و اشیا را در محیط نرم افزارهای مدلسازی طراحی می‌کنند. مدلسازان روی آن ها بصورتی کار می‌کنند تا رضایت کارگردان جلب شود.

۷- کار کردن روی سطوح

طراحان و هنرمندان در این مرحله از انیمیشن سه بعدی برای شخصیت‌ها، اشیا و صحنه‌ها رنگ، بافت و سایه تولید می‌کنند. طراحان باید بررسی کنند که سطوح تولید شده برای مدل‌های سه بعدی، با طراحی‌های مفهومی خلق شده توسط واحد توسعه بصری هماهنگ باشد.

۸- ریگ بندی

ریگینگ یا استخوان بندی به این معناست که اسکلت‌های سه بعدی برای شخصیت‌ها ایجاد شوند. رینگ بندی در انیمیشن سه بعدی باید به درستی خلق شوند. کارشناسان ریگ بندی محیطی را می سازند که انیماتورها می‌توانند در آن مفصل‌ها و اجزای چهره کاراکترها را تغییر و حرکت دهند.

۹- چیدمان / آماده سازی برای انیمیت کردن

هنرمندان که در قسمت قبل از انیمیت کردن فعالیت می‌کنند، محصول کار سایر قسمت‌ها را وارد محیط انیمیشن سه بعدی می‌کنند.

نرم افزار های گرافیکی طراحی انیمیشن سه بعدی
نرم افزار های گرافیکی طراحی انیمیشن سه بعدی

۱۰- انیمیت کردن

در این مرحله از انیمیشن سه بعدی انیماتورها به شخصیت ها جان می‌بخشند. آن ها با کمک ریگ‌ها موقعیت مکانی اجزای بدن شخصیت‌ها را مشخص می‌کنند. وظیفه انیماتورها این است که با استفاده از زبان بدن و حالت چهره کاراکتر ها داستان را روایت کنند.

بیشتر انیماتورها صحنه‌های فیلم را خودشان بازی می‌کنند و از آن فیلم میگیرند تا بعدا به عنوان مرجع از آن بهره ببرند.

۱۱- پر کردن صحنه ها

این بخش وظیفه دارد صحنه هایی از فیلم که پر از جمعیت است را بسازد. آن ها تلاش می کنند اعمال و حرکات شخصیت های پس زمینه تا حد ممکن واقعی به نظر برسد.

۱۲- شبیه سازی/ جلوه‌های ویژه کاراکترها

هنرمندان وظیفه دارند تا هر آن چه روی بدن شخصیت ها وجود دارد را به حرکت در بیاورند. از قبیل لباس‌ها، مو، خز یا پر. آن‌ها همچنین برخورد شخصیت‌ها با اجسام را شبیه سازی می‌کنند. برای مثال زمانی که شخصیت روی یک مبل می‌نشیند، هنرمندان این بخش وظیفه دارند تغییر شکل رویه مبل را نمایش دهند.

مراحل بعدی

مراحلی از قبیل جلوه های دیجیتالی، نظارت کارگردان فنی، مت پینتینگ (طراحی صحنه ها)، نورپردازی، ترکیب بندی، افزودن صدا و موسیقی، تصحیح رنگ پس از آن انجام می‌شود. تیم آرتاتکنیکال در زمینه ساخت انیمیشن سه بعدی فعالیت دارند و می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

توضیحات انیمیشن سه بعدی

انیمیشن سه بعدی یک تکنیک گرافیکی است که از حرکت برای زنده کردن کاراکترها، اشیاء، وسایل و موارد دیگر استفاده می‌کند. انیمیشن سه بعدی عمدتا در ایجاد بازی‌های ویدئویی، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌شود. همچنین محبوبیت آن ها در حال افزایش است. در حال حاضر، انیمیشن سه بعدی برای ایجاد تیزر تبلیغاتی برای بازاریابی محصول و خدمات شرکت‌ها استفاده می‌شود.

انیمیشن سه بعدی
انیمیشن سه بعدی

تعریف انیمیشن سه بعدی

متداول ترین تعریف انیمیشن سه بعدی: فرایند ایجاد تصاویر متحرک یا انیمیشنی سه بعدی است، بعد از آن باید تصاویر را در یک محیط دیجیتالی قرار داد. این اشیاء در نرم افزاری که مخصوص انیمیشن سه بعدی طراحی و تولید می‌شوند. چنین برنامه هایی به انیماتورهای سه بعدی اجازه می‌دهد تا حرکت مورد نیاز برای زنده کردن اجسام را ایجاد کنند.

حرکت اشیاء باعث افزایش جذابیت فیلم‌ها و بازی های رایانه ای می‌شود. تعداد زیادی از افراد طرفداران این نوع انیمیشن هستند. جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با همکاران ما در گروه آرتا تکنیکال تماس بگیرید.

تعریف انیمیشن سه بعدی
تعریف انیمیشن سه بعدی

فرایند سه بعدی سازی اشیاء

فرایند ایجاد حرکت به این اشیاء به سه قسمت اصلی تقسیم می شود: مدل سازی ، چیدمان و انیمیشن و رندر.

مدلسازی

مدل سازی در انیمیشن سه بعدی ، مرحله‌ای است که در آن اشیاء یا شخصیت ها تولید می‌شوند. این کار را می‌توان با استفاده از ابزار مدل سازی یا اسکن اشیاء واقعی در رایانه انجام داد.

هر دو تکنیک فوق العاده مفید هستند و مزایای متفاوتی را ارائه می‌دهند. با ایجاد یک مدل به طور کامل به تنهایی، با استفاده از یک ابزار، کنترل بسیار بیشتری بر کل ظاهر آن دارید.

با این حال، اسکن اشیاء دنیای واقعی در رایانه، باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. مهم نیست از کدام روش استفاده می‌کنید، قبل از حرکت به مرحله بعدی، بافت‌ها باید به شی یا شخصیت اضافه شوند. بافت‌ها ظاهر واقعی تری را به ارمغان می‌آورند و به مدل‌ها جان می‌بخشند.

مدلسازی؛ انیمیشن سه بعدی
مدلسازی؛ انیمیشن سه بعدی
انیمیشن و چیدمان

پس از تکمیل مدل‌ها در ساخت انیمیشن سه بعدی، آن‌ها را به مرحله طرح بندی و انیمیشن منتقل می‌کنیم. در این مرحله، آنها در یک صحنه مخصوص قرار می‌گیرند و به انیمیشن تبدیل می‌شوند. ابتدا، طرح باید به وسیله یک مجموعه و اضافه کردن اشیاء به آن تعیین شود. سپس، اشیاء و کاراکترها باید با اختصاص متغیرهای متحرک، حرکت کنند.

انیمیشن و چیدمان؛ انیمیشن سه بعدی
انیمیشن و چیدمان؛ انیمیشن سه بعدی
رندر

مرحله نهایی، رندر، جایی است که صحنه به تصویر نهایی در انیمیشن سه بعدی تبدیل می‌شود. این کار با استفاده از نرم افزار خاصی انجام می‌شود، زیرا فرایند ارائه چیزی نیست که یک کامپیوتر معمولی بتواند از عهده آن برآید. می‌توان یک پروژه را واقع بینانه تر ارائه داد، یا می‌تواند برای اعمال یک سبک هنری خاص ارائه شود. هر یک از گزینه ها بستگی به پروژه و الزامات آن و ترجیحات کلی بصری دارد.

مراحل ساخت انیمیشن سه بعدی
مراحل ساخت انیمیشن سه بعدی
برنامه ریزی

هر یک از این مراحل برای ساخت انیمیشن سه بعدی، نیاز به برنامه ریزی و کار زیادی دارد. هنرمندان سه بعدی زمان زیادی را در کل فرایند صرف خواهند کرد که مطابق نظر مشتری باشد.

تیم آرتاتکنیکال دارای افراد مجرب در حوزه طراحی انیمیشن سه بعدی می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می‌توانید می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

بهترین نرم افزارهای انیمیشن سه بعدی

در این بخش بهترین نرم افزار انیمیشن سه بعدی را برای انیمیشن های دو بعدی، سه بعدی و استاپ موشن بررسی می‌کنیم. با این نرم افزارها می‌توانید مدل‌های سه بعدی خود را در فیلم‌ها و بازی‌های متحرک زنده کنید.

نرم افزار Akeytsu

Akeytsu یک نرم افزار جدید نیست و چندین سال فعالیت دارد. با این حال، به طور پیوسته پیشرفت کرده است، و همچنین دارای یک رابط کاربری تمیز و مرتب است که به شما اصول اولیه ورود به دنیای انیمیشن را می‌دهد.

نرم افزار Akeytsu
نرم افزار Akeytsu

بخش بزرگی از جذابیت Akeytsu رابط کاربری و استفاده ساده آن می‌باشد. کلید این نرم افزار ” spinner” است که یک ویجت دایره‌ای شناور دارد. این ویجت به شما امکان تغییر شکل مدل شما می‌دهد.

Auto-Rig به شما این امکان را می‌دهد که فقط در عرض چند دقیقه، یک کاراکتر ایجاد کنید. قبل از اعمال خودکار اسکلت، وزنه ها و کنترل ها، فقط از شما پارامترها، نقطه داغ و مفاصل را می‌خواهد. آسان و شهودی بودن یکی از ویژگی های کلیدی این نرم افزار است.

نرم افزار ۳ds Max

۳ds Max یکی از نرم افزارهای تجاری اصلی انیمیشن سه بعدی در بازار است. مجموعه ویژگی‌های جامع این نرم افزار، آن را به یک انتخاب محبوب برای توسعه بازی، تولید جلوه‌های بصری و تجسم معماری تبدیل می‌کند.

این نرم افزار انیمیشن سه بعدی دارای شبیه سازی ذرات و نور، موتور شبیه سازی پارچه و حتی زبان برنامه نویسی خود (MAXScript) است.

از نظر مدل‌سازی سه بعدی، می‌تواند اشیاء پارامتری و ارگانیک با ویژگی‌های مدل‌سازی چندضلعی، تقسیم‌بندی سطح و مدل‌سازی مبتنی بر spline ایجاد کند. از جمله تکنیک‌های دیگر، توانایی ایجاد مدل از داده‌های ابر نقطه‌ای است.

قابلیت های نرم افزار ۳ds Max

قابلیت های انیمیشن سه بعدی ۳ds Max جامع است. دارای دو ابزار انیمیشن کاراکتر است. ” character studio” که برای کاراکترهای دوپا طراحی شده است. «CAT» می‌تواند شخصیت‌های غیرانسان‌نما را دکل و متحرک کند.

این نرم‌افزار انیمیشن سه‌بعدی همچنین دارای ابزاری است که به شما امکان می‌دهد صحنه‌هایی را با جمعیت زیادی از مردم تنظیم و کنترل کنید، به نام Populate.

3ds Max نرم افزار انیمیشن سه بعدی
۳ds Max نرم افزار انیمیشن سه بعدی

با “Motion Mixer” کنترل کاملی بر انیمیشن سه بعدی خود داشته باشید، ابزاری که سرنخ خود را از ویرایش صدا می‌گیرد. آهنگ‌های جداگانه‌ای را برای داده‌های حرکتی از هر قسمت بدن نشان می‌دهد. این کار می‌تواند برای سرعت، انتقال، حلقه و موارد دیگر ویرایش شود.

از جمله ابزارهای دیگر در این نرم‌افزار انیمیشن سه بعدی، مسیرهای حرکتی هستند که به شما امکان می‌دهند انیمیشن‌ها را مستقیماً در مسیر به‌عنوان spline تغییر دهید و به شما بازخورد فوری در نما می‌دهد.

ویژگی جدید نرم افزار ۳ds Max

به تازگی، Autodesk دو ویژگی جدید را به ۳ds Max اضافه کرده است: baking to texture و یک weighted normals modifier . اولی تأثیرات سطحی را تقریبی می‌کند و اجازه می‌دهد تا اشیا در زمان واقعی، بدون نیاز به محاسبه مجدد عناصر دیگر مانند نور و سایه ها ارائه شوند. در مورد دومی، که سایه روی اشیا را بهبود می‌بخشد.

وب سایت: autodesk.com

نرم افزار Motionbuilder

Motionbuilder نرم افزار انیمیشن سه بعدی حرفه‌ای و ارائه شده توسط Autodesk است. این نرم افزار keyframe animation را با motion capture حرکتی و محصولات مجازی ترکیب می‌کند. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید شخصیت‌های سه بعدی را در زمان حقیقی متحرک کنید.

این کار مخصوصا برای ساخت بازی و فیلم‌های انیمیشن مناسب هستند. داده‌های ضبط حرکت را می‌توان با مجموعه وسیعی از ابزارها هدف‌گیری کرد. این عمل به شما امکان می‌دهد تا جزئیات دقیق حرکات شخصیت را به سرعت و پیوسته تنظیم کنید.

Motionbuilder نرم افزار انیمیشن سه بعدی
Motionbuilder نرم افزار انیمیشن سه بعدی
کاربرد نرم افزار Motionbuilder

برای دستیابی به افکت‌های متمایز و انیمیشن‌های تمیز، می‌توان انیمیشن‌های motion capture و keyframe  را با لایه‌های انیمیشن تکمیل کرد.

Motionbuilder برای ساخت انیمیشن سه بعدی، توسط Autodesk منتشر شده است. این نرم افزار به خوبی با سایر محصولات Autodesk مانند ۳ds Max، Mudbox و Maya ادغام می شود تا روند کلی کار را سرعت بخشد.

وب سایت: autodesk.com

نرم افزار Blender

Blender یک نرم افزار حرفه‌ای متن باز، برای تولید انیمیشن و مدل سازی سه بعدی است. این یعنی نرم افزار Blender رایگان است و قابلیت سفارشی سازی دارد.

Blender برای مواردی مثل ساخت فیلم‌های انیمیشنی، جلوه‌های بصری، هنر، برنامه‌های کاربردی تعاملی، بازی‌های ویدیویی و تجسم‌های معماری استفاده می‌شود. مجموعه ویژگی‌های این نرم‌افزار، شامل موارد زیر است:

مدل‌سازی سه‌بعدی، بازکردن اشعه ماوراء بنفش، بافت‌سازی، ویرایش گرافیکی شطرنجی، ریگینگ و پوسته‌سازی، شبیه‌سازی مایع و دود، شبیه‌سازی ذرات، شبیه‌سازی بدن نرم، مجسمه‌سازی، رندر، ویرایش ویدئو، و ترکیب‌بندی.

نرم افزار Blender
نرم افزار Blender

از نظر انیمیشن سه بعدی، این نرم افزار طیف گسترده‌ای از ابزارها را ارائه می‌دهد که بر اساس انیمیشن keyframe ساخته می‌شوند. مانند اصلاح کننده های شبکه، به عنوان مثال، تغییر شکل یک مش به صورت غیر مخرب.

ابزار های نرم افزار Blender

یک ابزار پیچیده تر برای انیمیشن های سه بعدی، ایجاد آرمیچر برای شخصیت سه بعدی است. این بدان معناست که شما اسکلتی را طراحی می‌کنید تا مکان و تحرک اندام ها و رابطه آن‌ها را بین یکدیگر مشخص کنید.

سپس مشخص می‌کنید که هر کدام از استخوان‌ها چقدر روی اندام‌های مجاور خود تأثیر می‌گذارند. به این کار “rigging” می‌گویند. اگر نمی‌خواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید، افزونه های تجاری موجود هستند که می‌توانند این کار را به صورت خودکار انجام دهند.

این نرم افزار از ورودی نرم افزار motion capture پشتیبانی می‌کند. حتی ضبط حرکت صورت با استفاده از نشانگرهای نقاشی شده روی چهره بازیگر امکان پذیر است. شخصیت های سه بعدی خود را با شبیه سازی لباس در Blender بپوشانید. این کار می‌تواند توسط آرمیچر دستکاری شود و به واقع گرایی انیمیشن سه بعدی خود بیافزایید.

سایر امکانات نرم افزار Blender

اگر می‌خواهید فیلم‌های لایو اکشن را با تصاویر رایانه‌ای ترکیب کنید، این نرم‌افزار انیمیشن سه بعدی شما را پوشش می‌دهد. این نرم افزار می‌تواند حرکت دوربین را ردیابی کند تا به شما امکان ادغام یکپارچه هر دو جهان را بدهد.

جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما در تیم آرتاتکنیکال تماس بگیرید.

وب سایت: Blender.org

آیا انیمیشن سه بعدی نشات گرفته از انیمیشن دو بعدی است؟

انیمیشن‌های سه بعدی بیشتر ریشه در انیمیشن‌های استاپ موشن دارند تا انیمیشن‌های دو بعدی سنتی. تکنیک فیلم استاپ موشن در فیلم Jason and the Argonauts ساخته شده توسط Harryhausen در سال ۱۹۶۳ مورد استفاده قرار گرفت.

مقایسه انیمیشن سه بعدی
مقایسه انیمیشن سه بعدی

اگرچه در واقع از همان روزهای اولیه فیلم، (در اواخر قرن نوزدهم) تکنیک استاپ موشن وجود داشت؛ اما Harryhausen بود که واقعاً این تکنیک را زنده کرد.

همچنین فیلم اصلی کینگ کنگ که در سال ۱۹۳۳ تولید شد، از تکنیک های استاپ موشن نیز به طور گسترده استفاده کرد. با مقایسه انیمیشن های سه بعدی و استاپ موشن، میتوان دید که شباهت های زیادی با هم دارند.

استاپ موشن

برای استاپ موشن، شامل گرفتن یک مدل و فیلمبرداری یک فریم در یک زمان است. تغییرات جزئی در مدل ایجاد می‌شود. سپس مجدد فیلمبرداری می‌کنند. این کار در واقع برای شبیه سازی حرکت است.

استاپ موشن
استاپ موشن

با ایجاد فریم‌های پشت سرهم و پخش آن با سرعت بین ۱۲ تا ۷۰ فریم در ثانیه، مدل به نظر می‌رسد که در حال حرکت است. این یک فرآیند بسیار پر دردسر است و به هیچ وجه پیاده روی در پارک نیست!

مقایسه انیمیشن سه بعدی با استاپ موشن

انیمیشن سه بعدی از روشی مشابه با استاپ موشن استفاده می‌کند، اما به وسیله رایانه ایجاد می‌شود. همه چیز در رایانه کنترل می‌شود. پس از اعمال دستورالعمل‌ها، خروجی توسط رایانه به صورت خودکار انجام می‌شود.

مقایسه انیمیشن سه بعدی با استاپ موشن
مقایسه انیمیشن سه بعدی با استاپ موشن

انیمیشن سه بعدی در مقایسه با انیمیشن های استاپ موشن قطعا از نظر فیزیکی کمتر خسته کننده است، اما اصول اولیه از نظر ماهیت مشابه هستند. حتی جنبه های نورپردازی، بافت و دوربین هر دو روش انیمیشن دارای اصول یکسانی هستند، با این استثنا که یکی در واقعیت اتفاق می‌افتد و دیگری در رایانه.

من فکر می‌کنم که برای یک هنرمند استاپ موشن، انتقال حرفه به انیمیشن های سه بعدی و بالعکس، بسیار آسان تر و سریع تر است. این برخلاف یک هنرمند با حرفه طراحی انیمیشن دو بعدی است.

پویانمایی سه بعدی
پویانمایی سه بعدی

با گفتن این موضوع، این بخش را با این جمله به پایان می‌رسانیم که انیمیشن سه‌بعدی نسبت به انیمیشن‌های دوبعدی، بیشتر شبیه به انیمیشن استاپ موشن است.

فرآیند انیمیشن سه بعدی

احتمالاً مراحل بیشتری برای ساخت انیمیشن سه بعدی وجود دارد! فرآیند و مراحل ساخت انیمیشن سه بعدی کمی سخت است. این فرآیند بسیار پیچیده تر از سایر انیمیشن‌ها است. بسته به پروژه و نوع استودیو انیمیشن سه بعدی، تعداد مراحل ممکن است متفاوت باشد.

تیم آرتاتکنیکال دارای افراد مجرد و خلاق در حوزه ساخت انیمیشن های سه بعدی است. شما می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. جهت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

فرآیند انیمیشن سه بعدی
فرآیند انیمیشن سه بعدی

مراحل ساخت انیمیشن سه بعدی

مراحلی زیر برای ساخت انیمیشن های سه بعدی استفاده می‌شود:

مفهوم و داستان – مدل سازی سه بعدی – بافت – اسباب – انیمیشن – نورپردازی – تنظیمات دوربین – تفسیر – ترکیب و VFX های ویژه – موسیقی – ویرایش و خروجی نهایی.

انیمیشن سه بعدی را با کیفیت بالا و سریع تر تولید کنید

فرآیند ساخت انیمیشن سه بعدی

فرقی نمی‌کند به دنبال ظاهری سبک یا بیش از حد واقع‌گرا باشید. ابزارهای غنی از ویژگی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا انیمیشن سه بعدی خود را زنده کنید. بهترین جزئیات را به شخصیت‌ها و صحنه‌ها اضافه کنید. جزئیاتی مانند مو، خز، پوست و محیط های پیچیده تر. همچنین می‌توانید کارهایی با کیفیت بالا ارائه دهید.

انیمیشن سه بعدی زیبا
انیمیشن سه بعدی زیبا

بهینه سازی تجربه هنرمندی

تجربه کاربری بهینه می‌تواند تأثیر زیادی بر بهره‌وری داشته باشد. ایجاد محیط‌های مدل‌سازی، شخصیت‌های CG و حرکات واقعی صورت و بدن، شامل آن می‌شود. مدل‌سازی سه بعدی، انیمیشن، و رندری که هنرمند پسند و بصری باشد، به شما کمک می‌کند پیچیده‌ترین شخصیت‌ها و صحنه‌های خود را به راحتی مدیریت کنید.

بهبود عملکرد خط لوله

خطوط لوله در قلب موفقیت یک استودیو قرار دارد. یک خط لوله انیمیشن سه بعدی با عملکرد بالا به شما امکان می دهد منابع را به سرعت بهینه کنید. همچنین می‌توانید شکاف‌ها را شناسایی کنید و برنامه ها را در زمان واقعی تطبیق دهید.

با وجود یک ابزار حرفه ای مدیریت تولید، می‌توانید قادر به انجام این موارد هستید: تنگناها را از بین ببرید، فرآیندهای کاری را ساده کنید و جریان ارتباط بین تیم ها را بهبود ببخشید.

ساخت انیمیشن های سه بعدی
ساخت انیمیشن های سه بعدی

ساخت و تولید انیمیشن سه بعدی

کاراکترها و دنیاهای پیچیده CG را زنده کنید

چه به تازگی شروع به کار کرده باشید و چه در حال حاضر یک هنرمند حرفه ای باتجربه باشید، فرقی نمی‌کند. نرم افزار انیمیشن سه بعدی Autodesk می‌تواند به شما کمک کند تا محتوای زیبا را سریع‌تر، مشارکتی‌تر و بدون محدودیت‌های خلاقانه ایجاد کنید.

کاراکترها و دنیاهای پیچیده CG
کاراکترها و دنیاهای پیچیده CG

نرم افزار رندر سه بعدی چیست؟

نرم‌افزار رندر سه بعدی فرآیند تولید تصویر از یک مدل، با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری است. رندر در معماری، شبیه سازها، بازی‌های ویدئویی، جلوه های بصری فیلم و تلویزیون و تجسم طراحی استفاده می‌شود. رندر سه بعدی، آخرین مرحله در فرآیند انیمیشن است. ظاهر نهایی را به مدل‌ها و انیمیشن ها اختصاص می‌دهد. این کار به‌وسیله جلوه های بصری مانند سایه، نقشه بافت، بازتاب ها و تاری انجام می‌شود.

ابزارهای ساخت انیمیشن سه بعدی
ابزارهای ساخت انیمیشن سه بعدی

تیم آرتاتکنیکال در حوزه مدل سازی سه بعدی و انیمیشن سه بعدی تبحر زیادی دارد. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با همکاران ما تماس بگیرید. همچنین جهت اطلاع از مدل سازی سه بعدی مقاله آن را مطالعه بفرمایید.

تهیه کننده: مریم فرمانیه

جهت کسب اطلاعات بیشتر، با همکاران ما در گروه آرتاتکنیکال تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *