بازاریابی مجازی

آموزش بازاریابی دیجیتال

آموزش بازاریابی دیجیتال

مقدمه

شروع کردن یک کسب‌وکار، شاید در نگاه اول سخت به نظر برسد. اما درواقع، زنده نگه داشتن شغلی که شروع شده، به مراتب چندین برابر سخت‌تر می‌باشد. از طرفی، سبک زندگی افراد جامعه، هر لحظه به سمت دیجیتال و مجازی شدن یشتر پیش می‌رود.

به همین دلیل است که آموزش بازاریابی دیجیتال یکی از حیاتی ترین اقدام‌های شروع یا حفظ یک کسب‌وکار محسوب می‌شود.

استراتژی کلیدی بازاریابی

اگر به دنبال آموزش بازاریابی دیجیتال و حتی سنتی هستید، باید با تکنیک ارزش آفرینی نیز آشنا شوید. هنگامی که کالا و خدمات خود را نزد مخاطب ارزشمند جلوه دهید، درواقع مشتری را قانع کردید که محصولات شما ارزش هزینه و وقت آنها را دارد.

این بدین معنی است که شخص حاضر است مشتری وفادار شما باشد و از هزینه‌ای که برای محصولات شما می‌پردازد، رضایت داشته باشد. این ارزشمند سازی، نیاز به ظرافت و دقت بالا دارد. هنگام آموزش بازاریابی دیجیتال، نباید تنها هدف شما افزایش فروش باشد. هنگامی که به فکر کمک کردن به مشتری و بالا بردن اهمیت آنها باشید، پیشرفت و سود دهی برند شما خود به خود به دست میاید.

آموزش بازاریابی دیجیتال؛ ارزش آفرینی
آموزش بازاریابی دیجیتال؛ ارزش آفرینی

تعریف بازاریابی دیجیتال یا مجازی

در آموزش بازاریابی دیجیتال، بازاریابی مجازی خلاصه شده عبارت (بازاریابی در فضای مجازی) است. همان طور که از نام آن مشخص است، به معنای بازاریابی در فضای مجازی، در مقابل فضای سنتی و معمول است.

اصول کلی و هدف بازاریابی دیجیتال، با اصول بازاریابی سنتی یکسان است. هر دو شیوه بازاریابی، به قصد جذب مخاطب و افزایش آگاهی از برند مورد نظر انجام می‌شوند. در صورتی که بازاریابی موفق آمیز باشد، فروش محصول و خدمات آن برند نیز افزایش میابد.

وجه تمایز بازاریابی دیجیتال، استفاده از زیر ساخت ارتباطی شبکه‌های رایانه‌ای می‌باشد. علاوه بر آن، در آموزش بازاریابی دیجیتال، به استفاده بهینه از ابزارهای قابل استفاده در شبکه‌های رایانه‌ای و مجازی توجه ویژه‌ای می‌شود.

آموزش بازاریابی دیجیتال
آموزش بازاریابی دیجیتال

برخی مسائلی که در بازاریابی سنتی راه حلی عملیاتی برایشان وجود نداشته یا پرهزینه است، در بازاریابی مجازی قابل اجرا و با هزینه بسیار کمتر انجام شود. بنابراین آموزش بازاریابی دیجیتال بسیار اهمیت دارد.

اجرای بازاریابی دیجیتال یا مجازی

شما می‌توانید با دو ابزار به میلیون ها نفر از مشتریانی که در هر جای دنیا زندگی می‌کنند، به صورت ۲۴ ساعته محصول و خدمات خود را ارائه دهید. این دو ابزار، بدین گونه می‌باشند:

  • اینترنت، که یک شبکه زیر ساختی ارتباطی می‌باشد
  • نرم افزارهای فروش برخط یا آنلاین، که روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رفع نیاز مشتری به صورت آنلاین
رفع نیاز مشتری به صورت آنلاین

با کمک این دو مورد، می‌توانید با کمترین هزینه و اتلاف وقت، پاسخگوی مخاطبین و مشتریان خود باشید. یا اینکه بتوانید با ابزارهایی که در اختیار دارید، ویژگی‌های هر مشتری را تحلیل کنید، و فقط محصولاتی را به وی نشان دهید که به آن علاقه‌ مند می‌باشد.

این محصولات با احتمال بیشتری مورد علاقه مشتری است. علایق و سلیقه مشتریان در آموزش بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

روند تکامل بازاریابی دیجیتال

طی سه دهه گذشته و هم زمان با رشد سریع فناوری،بازاریابی نیز از این تغییرات تاثیر پذیرفته است. پس از دوره اوج تلوزیون، بازاریابی شاید با بزرگترین تحول خود در تاریخ روبرو شد: اولین رایانه شخصی قابل خرید و فروش.

ظهور اینترنت؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
ظهور اینترنت؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

ظهور اینترنت

ظهور اینترنت و پذیرش گسترده آن در زندگی روزمره، بزرگترین واقعه‌ای است که در سه دهه گذشته بازاریابی را تحت تاثیر قرارداده است. با افزایش کاربران، چشم انداز از رایانامه به موتور های جست و جو مانند یاهو، گوگل، سایت های تجاری مانند Amazon و eBay تکامل یافت.

ظهور اینترنت و ابزارهای آن باعث شد تا افراد به دنبال تطبیق دادن کسب‌و کار خود با شرایط باشند و به آموزش بازاریابی دیجیتال روی بیاورند. بسیاری از مردم تلاش می‌کنند که در کنار بازاریابی سنتی تکنیک های بازاریابی دیجیتال را نیز بیاموزند و به کار ببرند.

دسترسی به اینترنت

امروزه اکثر مردم با توجه به میزان دسترسی خود به اینترنت، مدت زیادی از روز را به استفاده از فضای مجازی اختصاص می‌دهند. اما با این وجود، تعداد افرادی که هر روز در پلتفرم‌ها و شبکه‌های مجازی حاضر می‌شوند همچنان در حال افزایش است؟

بر اساس تحقیقات، استفاده مداوم از اینترنت در بین بزرگسالان تنها در سه سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است. در همین راستا شیوه خرید و رفع نیاز مردم نیز همراه با آن دستخوش تغییرات زیادی شده است.

به این معنی که بازاریابی آفلاین، دیگر به تنهایی در مقابل بازاریابی دیجیتال موثر نمی‌باشد. درواقع، متوسل شدن به بازاریابی سنتی بدون آموزش بازاریابی دیجیتال، موفقیت یک برند نسبت به برندهای رقیب را، تقریبا ناممکن می‌سازد.

دسترسی به اینترنت؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
دسترسی به اینترنت؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

بازاریابی در گذشته و حال

در گذشته بازاریابی همیشه در ارتباط مستقیم کسب‌وکار با مخاطبان خود بوده که در مکان و زمان مناسب صورت می‌گرفت. امروزه، این پیروی از این شیوه بدان معنا است که شما باید در جایی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید که بیشتر وقت خود را صرف می کنند.

به همین دلیل، فضای اینترنت بهترین جایگاه برای خرید و فروش آنلاین در راستای آموزش بازیابی دیجیتال است. هر نوع بازاریابی که به صورت آنلاین وجود دارد و افراد از این راه به آگاهی بیشتری از برند، محصول یا خدمات یک کسب‌وکار می‌رسند، بازاریابی مجازی دیجیتال حساب می‌شود.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

هرگونه بازاریابی که از دستگاه‌های الکترونیکی برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی دیجیتال معمولاً به کمپین‌های بازاریابی اشاره می‌کند که در رایانه، تلفن، تبلت یا سایر دستگاه‌ها ظاهر می‌شود.

کمپین‌های بازاریابی در آموزش بازاریابی دیجیتال، زیرشاخه‌ها و انواع مختلفی دارند. از جمله ویدئوهای آنلاین، نمایش تبلیغات و پست های شبکه‌های اجتماعی. بازاریابی دیجیتال اغلب با “بازاریابی سنتی” مقایسه می شود.

آموزش بازاریابی دیجیتال
آموزش بازاریابی دیجیتال

نمونه‌هایی از بازاریابی سنتی، به صورت زیر می‌باشد:

  • تبلیغات مجلات
  • بیلبوردها
  • برقراری ارتباط حضوری با افراد جامعه
  • ارائه محصول یا خدمات رایگان و تستی
  • پست مستقیم
  • تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی
  • مصاحبه، نظرسنجی و تماس تلفنی

بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی

البته برخی روش‌های بازاریابی سنتی هستند که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و درصورت رعایت اصول پایه، به پیشرفت برند کمک می‌کنند. اما بهتر آن است که آموزش بازاریابی دیجیتال را با آن روش‌ها ترکیب کرده و به موثر ترین استراتژی بازاریابی رسید.

برای یک بازاریاب، استفاده از آموزش بازاریابی دیجیتال، تبلیغات آنلاین، نام تجاری، و استراتژی بازاریابی بسیار مهم است. این کار به شما کمک می‌کند تا متقاضیان محصولات و خدمات برند شما افزایش پیدا کنند و مشتریان بیشتری را جذب کنید.

بازاریابی دیجیتال برای برندها

بازاریابی دیجیتال تبلیغ برندها است، که برای ارتباط با مشتریان بالقوه از اینترنت استفاده می‌کند. کانال بازاریابی در آموزش بازاریابی دیجیتال شامل ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات مبتنی بر وب، پیام های متنی و چند رسانه‌ای است.

بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال

انواع بازاریابی دیجیتال

در آموزش بازاریابی دیجیتال استفاده از رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی مجازی بسیار اهمیت دارد. در اینجا چند مثال کلیدی آورده شده است.

بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO ، از نظر فنی یک ابزار بازاریابی در آموزش بازاریابی دیجیتال است. به زبان دیگر سئو را “هنر و علم جذاب کردن صفحات وب برای موتورهای جستجو” تعریف می‌کنند.

بخش “هنر و علم” سئو مهمترین چیز است. سئو یک علم است زیرا برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن، شما نیاز به تحقیق و سنجش عوامل موثر مختلف دارید. هدف اصلی این کار، بهینه کردن محتوای سایت می‌باشد، به گونه‌ای که برای مخاطبین جذاب و مفید باشد. هرچه سایت پر بازدیدتر و استانداردتر باشد، احتمال دیدن شدن آن در نتایج اولیه گوگل نیز، افزایش میابد.

اهمیت سئو در آموزش بازاریابی دیجیتال
اهمیت سئو در آموزش بازاریابی دیجیتال

امروزه مهمترین عناصری که هنگام بهینه سازی صفحه وب باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • کیفیت محتوا
  • سطح مشارکت کاربران
  • سازگاری با تلفن همراه (ریسپانسیو)
  • تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی

سئو در محتوا

استفاده استراتژیک از این عوامل، سئو را به یک علم تبدیل می‌کند؛ اما غیر قابل پیش بینی بودن، آن را به یک هنر تبدیل می‌کند.

در SEO ، هیچ اصول قابل اندازه گیری یا قانون ثابتی برای رسیدن به رتبه بندی بالا وجود ندارد. گوگل الگوریتم خود را تقریباً دائماً تغییر می‌دهد، بنابراین نمی‌توان پیش بینی دقیقی انجام داد. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که عملکرد صفحه خود را به دقت زیر نظر داشته باشید و بر این اساس، پیشرفت سایت را مدیریت کنید.

سئو در آموزش بازاریابی دیجیتال
سئو در آموزش بازاریابی دیجیتال

اهمیت وجود سئو

بیشتر کاربران اینترنتی صفحه‌ها و مطالب مورد نظر خود را از موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا می‌کنند. به همین دلیل، رعایت اصول سئو مناسب‌ترین راه حل شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است.

همچنین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که آن‌ها بدنبالش هستند. بنابراین، درصورتی که محتوای بهینه شده در اختیار مخاطب گذاشته شود، در مقایسه با تبلیغات اینترنتی اعتماد بیشتری به سایت شما خواهد شد. این مسیر نشان می‌دهد که ارزش سئو در آموزش بازاریابی دیجیتال چیست و چرا باید به آن توجه کرد.

اهمیت سئو در آموزش بازاریابی دیجیتال
اهمیت سئو در آموزش بازاریابی دیجیتال

کلمات کلیدی و عبارات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو، برای آموزش بازاریابی دیجیتال بسیار اهمیت دارند. تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل می‌تواند موفقیت هر شرکتی را به ارمغان آورد.

بالا رفتن بازدید صفحات از روش‌های سئو بر هر نوع تبلیغ برتری دارد. با آموزش بازاریابی دیجیتال و سئو، در دراز مدت نیز هزینه کمتری به شما تحمیل خواهد شد.

بازاریابی محتوا در آموزش بازاریابی دیجیتال

سئو یک عامل اصلی در بازاریابی محتوا است، یک استراتژی مبتنی بر توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند برای مخاطبان هدف.

مانند هر استراتژی بازاریابی ، هدف بازاریابی محتوا جذب سرنخ هایی است که در نهایت به مشتری تبدیل می‌شوند. اما این کار متفاوت از تبلیغات سنتی است. به جای جلب نظر مشتریان با یک محصول یا خدمات‌، در قالب مطالب نوشتاری مطالب را ارائه می‌کند.

اهمیت سئو؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
اهمیت سئو؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
آمار بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در آموزش بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد. آمارهای زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد:

  • ۸۴ درصد از مصرف کنندگان، از شرکت ها انتظار دارند که محتوای سرگرم کننده و مفید تولید کنند.
  • ۶۲ درصد از شرکت هایی که حداقل ۵۰۰۰ کارمند دارند، روزانه تعداد زیادی محتوا تولید می‌کنند.
  • ۹۲ درصد از بازاریابان معتقدند که شرکت آن‌ها محتوا را به عنوان یک دارایی مهم ارزیابی می‌کند.

بازاریابی محتوا

در صورتی که قصد ندارید به طور مستقیم، به آموزش بازاریابی دیجیتال بپردازید و مارکتینگ برند خود را مدیریت کنید، افراد زیادی هستند که این کار را بر عهده می‌گیرند.

آرتا تکنیکال استودیو، خدمات تخصصی مربوط به بازاریابی دیجیتال را برای شما انجام داده و درصورت نیاز به راهنمایی، مشاوره رایگان خود را نیز در اختیار علاقه مندان می‌گذارد.

بازاریابی محتوا در آموزش بازاریابی دیجیتال بسیار موثر است، همچنین می‌تواند برای افراد زیادی مشکل باشد. نویسندگان بازاریابی محتوا باید بتوانند رتبه بالایی در نتایج موتورهای جستجو داشته باشند. در عین حال کسانی که مطالب را می‌خوانند، آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند و با برند مربوطه ارتباط برقرار می‌کنند.

بازاریابی محتوا در آموزش بازاریابی دیجیتال
بازاریابی محتوا در آموزش بازاریابی دیجیتال

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی به معنای افزایش ترافیک و آگاهی از نام تجاری با مشارکت مردم در بحث آنلاین است. محبوب ترین پلتفرم ها برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، LinkedIn و YouTube هستند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی معیارهای مشارکت داخلی را ارائه می‌دهد، که به شما در درک میزان دسترسی مخاطبین کمک می‌کند. در این روش باید تصمیم بگیرید که کدام نوع تعامل با مشتریان برای شما بیشتر اهمیت دارد. تیم آرتاتکنیکال خدمات مدیریت شبکه‌های اجتماعی را با کیفیت بالا ارائه می‌کند.

گفت و گو با مخاطب

حتی ممکن است خرید مستقیم هدف استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما نباشد. بسیاری از برندها از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای شروع گفتگو با مخاطبان استفاده می کنند.

این امر به ویژه در برندهایی که مخاطبان قدیمی را هدف قرار می دهند رایج است. همچنین در برندهایی که محصولات و خدماتی که مناسب خریدهای ناگهانی نیست را ارائه می دهند، متداول هستند. در آموزش بازاریابی دیجیتال همه چیز بستگی به اهداف شرکت شما دارد.

بازاریابی از طریق رسانه اجتماعی
بازاریابی از طریق رسانه اجتماعی

مزایای بازاریابی دیجیتال

آموزش بازاریابی دیجیتال بسیار گسترش پیدا کرده است و تعداد زیلدی از مردم از آن استفاده می‌کنند. در اینجا مزایای بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

دسترسی جغرافیایی وسیع

وقتی آگهی را آنلاین ارسال می‌کنید ، افراد می‌توانند آن را در هر مکانی که هستند مشاهده کنند. (به شرطی که تبلیغ خود را از نظر جغرافیایی محدود نکرده باشید.) این امر باعث می‌شود دامنه کسب و کار شما در بازار افزایش یابد.

بهره وری هزینه

بازاریابی دیجیتال نه تنها مخاطبان بیشتری را نسبت به بازاریابی سنتی به خود اختصاص می دهد، بلکه هزینه کمتری نیز دارد. هزینه‌های اضافی برای تبلیغات روزنامه‌ها، مجله‌ها تلویزیون سایر پلتفرم‌های بازاریابی سنتی را حذف می‌کند.

با بازاریابی دیجیتال، می‌توانید فقط یک قطعه محتوا ایجاد کنید که بازدیدکنندگان را جذب کند. شما می‌توانید یک کمپین بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید که پیام ها را به صورت فهرست بندی شده به مشتریان‌تان ارسال کند. در این صورت تغییر آن برنامه یا محتوا آسان است.

بهره وری هزینه؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
بهره وری هزینه؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

نتایج قابل اندازه گیری

برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار می‌کند یا خیر، باید دریابید که چه تعداد مشتری را جذب می‌کند و در نهایت چقدر درآمد دارد.

متأسفانه، در بازاریابی سنتی نمی‌توان نظر همه‌ی مشتریان را بصورت کامل پرسید. بسیاری از شرکت ها نمی‌توانند با مشتریان خود مکالمات فردی داشته باشند و نظرسنجی‌ها همیشه نتایج کاملی به دست نمی آورند.

با بازاریابی دیجیتال ، نظارت بر نتایج ساده است. در آموزش بازاریابی دیجیتال، نرم افزارها و پلتفرم‌هایی وجود دارند که بصورت خودکار این کار را انجام می‌دهند. در بازاریابی دیجیتال به طور خودکار تعداد تبادل‌های شما را دریافت می‌کند.

نتایج قابل اندازه گیری در آموزش بازاریابی دیجیتال
نتایج قابل اندازه گیری در آموزش بازاریابی دیجیتال

شخصی سازی راحت تر

بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد داده های مشتری را به گونه ای جمع آوری کنید که بازاریابی آفلاین نمی‌تواند این کار را انجام دهید. داده های دیجیتالی جمع آوری شده بسیار دقیق تر و منظم تر هستند.

ارتباط بیشتر با مشتریان

تعامل برای مشتریان در آموزش بازاریابی دیجیتال بسیار مفید است. سطح مشارکت آن‌ها، فعالیت برند شما را افزایش می‌دهد. آن‌ها پست های شما را می‌بینند و با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. این احساس مالکیت می‌تواند حس وفاداری به نام تجاری را ایجاد کند.

ارتباط با مشتریان؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
ارتباط با مشتریان؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

تبدیل آسان و راحت

بازاریابی دیجیتال به مشتریان اجازه می دهد بلافاصله پس از مشاهده تبلیغ یا محتوای شما اقدام کنند. با تبلیغات سنتی ، فوری ترین نتیجه ای که می توانید به آن امیدوار باشید ، تماس تلفنی مدت کوتاهی پس از مشاهده تبلیغ شما توسط شخصی است.

بیگ دیتا (داده های بزرگ)

تمام فعالیت های برخط هنوز به عنوان اطلاعات دیجیتالی ذخیره شده بودند. یک مطالعه در‌سال ۲۰۰۰ نشان داد که اطلاعات دیجیتالی دارای سریع ترین رشد از انواع اطلاعات منحصربه فرد تولید شده است. به طوری که بیشتر اطلاعات، به شکل مبتنی بر متن متولد شده است.

این اطلاعات به عنوان بیگ دیتا شناخته شد. بیگ دیتا در سال ۲۰۰۰ جایگزین همتایان فیزیکی خود شد: کاغذ، فیلم و دیسک‌های نوری (DVD و CD).

امکانات بیگ دیتا:

اکتشافات جدید در زمینه‌ی ضبط و ذخیره سازی داده‌ها، بیگ دیتا را به یک منبع جدید و غیر قابل تعویض برای بخش های بازاریابی تبدیل کرده است. در آموزش بازاریابی دیجیتال ، بیگ دیتا اهمیت زیادی دارد.

بیگ دیتا امکان ردیابی الگوها و روندهای رفتار انسان را فراهم کرده است و نقش آن در بازاریابی افزایش میابد. این حرکت بازاریابی مبتنی بر داده، باعث شد تعدادی از شرکت‌ها که در بهره برداری از این فناوری تخصص دارند ظهور کنند: Oracle، Domo و Optimove.

بیگ دیتا bigData

تلفن های هوشمند

بدون تلفن‌های هوشمند و تبلت ها کجا خواهیم بود؟ این دستگاه‌های جدید در دهه گذشته رشد افجار گونه داشته‌اند و بخش‌های بازاریابی همچنان در حال پیشرفت هستند. در آموزش بازاریابی دیجیتال این موارد را بررسی می‌کنیم

استفاده از تلفن های هوشمند در آموزش بازاریابی دیجیتال

امروزه مدت زمان روزانه استفاده افراد آمریکایی از تلفن‌های هوشمند از رایانه‌های شخصی، در حال سابقه گرفتن هستند. مدت زمان روزانه استفاده از این رسانه‌های موبایل از ۴۶ دقیقه در سال ۲۰۱۱ به ۲۵۸ دقیقه در سال ۲۰۱۷ رسیده‌اند.

امروزه با افزایش سریع سهم کاربران ۴G، یک چهارم صاحبان تلفن‌های هوشمند هیچ‌گونه تماس صوتی سنتی ندارند. جهان به صورت برخط و به سمت جیب ما حرکت کرده است.

تلفن های هوشمند

سواد رسانه ای

سواد رایانه به عنوان دانش و توانایی استفاده از رایانه‌ها و فناوری‌های مرتبط با طیف وسیعی از مهارت‌ها تعریف می‌شود. این موضوع می‌تواند از سطح کاربرد ابتدایی تا برنامه نویسی و حل مسائل پیشرفته باشد. سواد رایانه یکی از اجزا آموزش بازاریابی دیجیتال است.

سواد رایانه همچنین می‌تواند به سطحی از راحتی استفاده هر فرد از برنامه‌های رایانه‌ای و سایر برنامه‌های مرتبط با رایانه اشاره کند.

یکی دیگر از مؤلفه‌های ارزشمند، درک نحوه کار رایانه‌ها است. سواد رایانه ممکن است از برنامه‌نویسی که طراحی و رمزگذاری برنامه‌های رایانه ای است به‌جای آشنایی و مهارت در استفاده از آن‌ها متمایز شود.

سواد رسانه ای؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
سواد رسانه ای؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

اهمیت سواد دیجیتالی

انفجار فناوری و اطلاعات دیجیتالی، سواد دیجیتال را به جنبه مهمی از زندگی روزمره و بسیاری از صنایع تبدیل کرده است. امروزه سواد دیجیتالی در راستای آموزش بازاریابی دیجیتال فراتر از توانایی استفاده از فناوری، مانند دسکتاپ یا تلفن هوشمند است. بلکه درک و ایجاد در عرصه بازاریابی در محیط های دیجیتالی است.

سواد دیجیتال شامل استفاده از ابزارها و شبکه‌های ارتباطی برای مکان‌یابی، ارزیابی و ایجاد اطلاعات است. سواد دیجیتالی به افراد اجازه می‌دهد تا رسانه‌ها را تفسیر، بخواند و ایجاد کند. این به درک اساسی از رایانه‌ها بخصوص در بازاریابی مجازی کمک می‌کند. ویژگی‌ها و مهارت‌های زیادی برای یادگیری و کسب سواد دیجیتالی وجود دارد. در این قسمت می‌خواهیم در مورد چند مورد که برای بازاریابی ضروری هستند صحبت کنیم.

اهمیت سواد دیجیتالی؛ آموزش بازاریابی دیجیتالی
اهمیت سواد دیجیتالی؛ آموزش بازاریابی دیجیتالی

مسئولیت دیجیتال

فناوری به بازاریابان قدرت و توانایی زیادی برای دسترسی به جمعیت زیادی از مردم می‌دهد. بسیار مهم است که پیام‌های به تصویر کشیده  در یک جایگاه مسئولانه، مناسب، متفکرانه و قابل احترام انجام شوند. سواد دیجیتالی در آموزش بازاریابی دیجیتال شامل قضاوت در مورد آنچه می‌نویسیم، چرا و برای چه کسانی می نویسیم، انجام می‌شود.

بهره وری دیجیتال

بسیاری از فناوری‌ها، ابزارها، برنامه‌ها و تکنیک‌های مختلف برای استفاده در محیط دیجیتال جهت آموزش بازاریابی دیجیتال وجود دارد. به عنوان یک بازاریاب، مهارت مهم در نحوه استفاده، سازماندهی و به اشتراک گذاری موثر داده‌ها است. همچنین، به عنوان یک بازاریاب، درک آداب استفاده از ابزارها یا برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید ضروری است.

بهره وری دیجیتال؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
بهره وری دیجیتال؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

خلاقیت دیجیتال

شما می‌توانید با تفکر خارج از چارچوب، ایجاد ارتباطات با برند و یافتن بینش‌های ارزشمند؛ خلاقیت را به عنوان یک استراتژی برای رسیدن به “ایده بزرگ” در نظر بگیرید. سواد دیجیتال در آموزش بازاریابی دیجیتال به طور فزاینده ای اهمیت پیدا کرده است. این موضوع برای همه ضروری است، زیرا جهان ما بیشتر به دستگاه‌های الکترونیکی و متصل دیجیتالی متکی است.

خلاقیت در بازاریابی مجازی فقط به ظاهر وب سایت شما گفته نمی‌شود. بلکه به این معنا است که می‌توانید از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی بهتر نام تجاری خود استفاده کنید. این درباره برنامه‌های کاربردی دیجیتالی منطقی است و روش‌های جدیدی را برای بازاریابی نام تجاری خود پیدا می‌کند.

خلاقیت دیجیتال؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
خلاقیت دیجیتال؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

تعریف بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال شامل تمام تلاش‌های بازاریابی است که از دستگاه الکترونیکی یا اینترنت استفاده می‌کند. مشاغل از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی استفاده می‌کنند.

آموزش بازاریابی دیجیتال
آموزش بازاریابی دیجیتال
چرا آموزش بازاریابی دیجیتال مهم است؟

آموزش بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا از طریق روش های سنتی به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. همچنین به شما کمک می‌کند مشتریانی را که به احتمال زیاد محصول یا خدمات شما را خریداری می کنند، هدف قرار دهید.

علاوه بر این، اغلب مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و به شما این امکان را می‌دهد تا میزان موفقیت را به صورت روزانه اندازه گیری کرده و محور مورد نظر خود را محاسبه کنید. جهت اخذ مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر با همکاران ما در تیم آرتاتکنیکال تماس بگیرید.

اهمیت بازاریابی دیجیتال
اهمیت بازاریابی دیجیتال

خدمات بازاریابی دیجیتال

آموزش بازاریابی دیجیتال و خدمات آن می تواند به کسب و کار شما کمک کنند تا به رشد فوق العاده ای دست یابد. تیم آرتاتکنیکال افراد باتجربه و متخصص در حوزه بازاریابی دیجیتال دارد و مشاوره رایگان در این خصوص به شما  میدهند. برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.

با انجام بازاریابی دیجیتال، کسب و کار شما می تواند در حوزه های جدید گسترش یابد، اعضای تیم بیشتری را استخدام کند . در نتیجه به دستاوردهای فوق العاده ای در صنعت خود دست پیدا خواهید کرد. 

خدمات بازاریابی دیجیتال
خدمات بازاریابی دیجیتال

خدمات دبجبتال مارکتینگ شامل:

بخش سئو: سئو به معنی بهینه سازی موتور های جست و جو است. seo تاثیر زیادی روی ارتقاء کسب و کار شما دارد و روزانه باعث بازدید فوق العاده از سایت شما می‌شود. خدمات تولید محتوا و سئو در حال حاضر از پر اهمیت ترین موضوعات در بازاریابی دیجیتال است.

بخش مدیریت شبکه های اجتماعی: برای معرفی محصولات و خدمات خود مطمئنا به پلتفرم های شبکه های اجتماعی نیاز پیدا می‌کنید. سالیانه میلیون ها نفر در شبکه های مجازی فعالیت خود را شروع می‌کنند به همین علت از اهمیت زیادی برخوردار است. مدیریت شبکه های اجتماعی طبق اصول و قانون باید انجام شود تا موثر باشد.

خدمات طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی: روزانه افراد زیادی در سراسر جهان در اینترنت جست و جو می‌کنند. سایت ها از این لحاظ میتوانند محیط خوبی برای بازاریابی باشند. در آموزش بازاریابی دیجیتال باید به فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت توجه زیادی داشته باشید. تیم آرتاتکنیکال در این خصوص خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

خدمات طراحی تیزر های تبلیغاتی: در بعضی شرایط تیزر تبلیغاتی می‌توانند بسیار موثر تر از متن و تصویر ساده عمل کنند. زیرا در مدت زمان کم، اطلاعات زیبادی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. تیزرهای تبلیغاتی انواع مختلفی دارند که شامل: تیزر رئال، تیزر انیمیشن، تیزر رئال انیمیشن می‌شود. تیزرهای تبلیغاتی باید داستان موثر و جذابی داشته باشند. جهت اطلاعات بیشتر با همکاران ما در تیم آرتاتکنیکال تماس بگیرید.

چند مزیت مهم آموزش بازاریابی دیجیتال

شما می‌توانید مشتریان بالقوه‌ای را جذب کنید که محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کنند. اگر تبلیغاتی را در تلویزیون، مجله یا بیلبورد قرار دهی ، کنترل محدودی بر روی افرادی که تبلیغ را می‌بینند، دارید. البته، می‌توانید جمعیت شناسی خاصی را برای مخاطبان‌تان درنظر بگیرید.

از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد تا مخاطبان بسیار مشخصی را شناسایی کرده و آنها را هدف قرار دهید. همچنین در آموزش بازاریابی دیجیتال می‌توانید پیام‌های بازاریابی شخصی سازی شده و با قابلیت بالا به مخاطبان ارسال کنید.

به عنوان مثال، ممکن است از ویژگی‌های هدف رسانه‌های اجتماعی برای مخاطبان خاص بر اساس متغیرهای سن، جنسیت، مکان، علایق، شبکه‌ها یا رفتارها استفاده کنید. از طرف دیگر، ممکن است از استراتژی های PPC یا SEO برای نمایش تبلیغات استفاده کنید. آموزش بازاریابی دیجیتال می‌تواند در این حوزه به شما کمک کند تا تبلیغات جذاب‌تری تولید کنید.

در نهایت، بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می دهد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی مشتریان خود انجام دهید. آموزش بازاریابی دیجیتال همچنین به شما این امکان را می دهد تا استراتژی بازاریابی خود را در طول زمان اصلاح کنید. در اینصورت مطمئن می‌شوید که به مشتریانی که بیشترین احتمال خرید را دارند، دست پیدا می‌کنید.

مزیت بازاریابی دیجیتال؛ جذب مشتریان
مزیت بازاریابی دیجیتال؛ جذب مشتریان

بازاریابی دیجیتال و سنتی

در آموزش بازاریابی دیجیتال، بازاریابی مجازی مقرون به صرفه تر از روش‌های بازاریابی سنتی است. بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا کمپین ها را به صورت روزانه ردیابی کنید. در صورتی که ROI بالایی را نشان نمی‌دهد، مقدار پولی را که برای یک کانال خاص هزینه می‌کنید کاهش دهید. در مورد اشکال سنتی تبلیغات نمی‌توان همین را گفت. مهم نیست که بیلبورد شما چگونه کار می‌کند همچنان هزینه آن یکسان است.

علاوه بر این، با آموزش بازاریابی دیجیتال، شما کنترل کاملی را در مورد محل خرج کردن پول خود دارید. شاید به جای پرداخت هزینه برای کمپین‌های PPC، شما هزینه‌ای را صرف خرید نرم افزارهای طراحی برای ایجاد محتوای اینستاگرام با قابلیت تبدیل بالا کنید. استراتژی بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا به طور مداوم حرکت کنید و اطمینان حاصل کنید که هرگز در کانال‌هایی که عملکرد خوبی ندارند پول هدر نمی‌دهید.

مزیت بازاریابی دیجیتال؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
مزیت بازاریابی دیجیتال؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

آیا آموزش بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها ضروری است؟

پاسخ این سوال را می‌توانید با نگاه کردن به اطراف خود پیدا کنید. چند دستگاه دیجیتالی را می توانید در اطراف خود ببینید؟ حتما شما هم در حال خواندن این مطلب در لپ‌تاپ یا موبایل خود هستید. همچنین مطمئنا چند دستگاه دیگر وجود دارد که با آن میتوانید به راحتی به اینترنت متصل شوند.

داده ها در آموزش بازاریابی دیجیتال
داده ها در آموزش بازاریابی دیجیتال

به شیوه های استفاده از داده ها و نحوه اشتراک گذاری اطلاعات در روز فکر کنید.  آنلاین و اتصال به اینترنت، خرید آنلاین، اطلاع از اخبار و حتی نحوه رأی دادن نمونه هایی از آن است. با اینترنت و آموزش بازاریابی دیجیتال، می‌توانید بازاریابی محصولات خود را انجام دهید.

ما معتقدیم بازاریابی دیجیتال، دارای چهار مزیت کلیدی نسبت به روش سنتی است: قابل اندازه گیری، مقرون به صرفه بودن، سرعت و تعامل.

قابلیت اندازه گیری

یک وب‌سایت مسلماً مهمترین ابزار بازاریابی است. همچنین بینشی از علاقه مردم و نحوه دسترسی آن ها به سایت‌تان است. چند نفر از سایت شما بازدید کرده اند؟ آنها از چه طریق به سایت شما وارد می‌شوند؟ سرچ از طریق موتورهای جست و جو، رسانه های اجتماعی یا کمپین های ایمیل؟

شما می توانید تغییرات ارقام بازدید از سایت خود را در طول زمان نظارت کنید. همچنین با آموزش بازاریابی دیجیتال میتوانید به اطلاعات واقعی در مورد اینکه آیا پیام بازاریابی شما به افراد مناسب می رسد یا خیر دست پیدا کن.

قابل اندازه گیری در بازاریابی دیجیتال
قابل اندازه گیری در بازاریابی دیجیتال

مقرون به صرفه تر

آموزش بازاریابی دیجیتال عرصه بازاریابی را به روی شرکت های کوچکتر و متوسط ​​در سرتاسر جهان باز کرده است. همچنین با صرفه جویی در هزینه ها، شرکت‌های کوچکتر را در یک میدان رقابت با شرکت های بزرگتر قرار داده است.

بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال

سرعت

شما می‌توانید پیام خود را در دنیای مجازی سریعتر دریافت کنید. یک کلیک ساده روی یک دکمه ماوس تمام چیزی است که لازم دارید. وقتی با فرآیند بسیار طولانی‌تر تولید و توزیع کاغذ چاپی مقایسه می‌شود، به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند در ارسال پیام‌های خود بسیار سریع تر باشند.

پست‌های توییتر یا به‌روزرسانی‌های وب‌سایت در مقایسه با چند روز برای توسعه و چاپ یک آگهی چند دقیقه طول می‌کشد. زمانی که یک خبرنامه الکترونیکی ارسال می شود می توان آن را نوشت و کنترل کرد و می توانید نظارت کنید که چه کسی آن را باز کرده است، در حالی که یک آگهی ممکن است یک هفته طول بکشد تا در روزنامه درج شود و هرگز نمی دانید که چند نفر آن را دیده اند.

سرعت؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
سرعت؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

برند‌سازی شرکت‌ها

اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال که با مشتری شما ارتباط برقرار می‌کند، آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. در نتیجه سود شما در راستای آموزش بازاریابی دیجیتال افزایش پیدا می‌کند. این موضوع شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما غیرممکن نیست.

 برای کمک به شما فهرستی از چند شرکت برتر را گردآوری کردیم که در آن استراتژی بازاریابی دیجیتال پویا را اجرا کرده‌اند. آن‌ها بازده شرکت را افزایش داده و به مشتریان ارزش افزوده می‌دهند.

برند‌سازی شرکت‌ها؛ آموزش بازاریابی دیجیتال
برند‌سازی شرکت‌ها؛ آموزش بازاریابی دیجیتال

تجربیات شرکت‌های موفق

 شرکت‌های زیر فقط بازاریابی دیجیتال انجام نمی‌دهند، آنها تجربیات و محتوایی خلق می‌کنند که مخاطبان خود را مجذوب خود می‌کند.

همچنین آگاهی از برند برجسته خود را بوجود می‌آورند. آن‌ها می‌توانند انگیزه‌ی مناسبی در راستای آموزش بازاریابی دیجیتال باشند.

 بنابراین در اینجا چند شرکت مورد تایید که بازاریابی دیجیتال را به درستی انجام می دهند، معرفی می‌کنیم.

تجربیات شرکت‌های موفق
تجربیات شرکت‌های موفق

۱. شرکت کیف و کفشZappos

Zappos پیشرو در تجارت آنلاین کفش در مسیر آموزش بازاریابی دیجیتال است. همچنین استاندارد طلایی را برای مراقبت از مشتری آنلاین تعیین می‌کند.

در واقع مدیر عامل آن‌ها کتابی راجع به همین موضوع با نام ((تحویل خوشبختی)) نوشته است.

در این کتاب درباره نحوه فرهنگ سازی متفاوت درzappos توضیح داده می‌شود. این موضوع همه افراد شرکت، از مشتریان و تامین کنندگان تا کارمندان را در برم‌گیرد.

پس برای شما در آموزش بازاریابی دیجیتال، جای تعجب نیست که آن‌ها یک استراتژی دیجیتالی درخشان دارند.

Zappos  ۳۶۵ روز ضمانت بازگشت پول را ارائه می‌دهد. علاوه‌بر آن در صورت تصمیم مصرف کنندگان برای بازگرداندن یا مبادله محصولات خریداری شده آنلاین، ارسال رایگان هم وجود دارد.

شرکت کیف و کفشZappos
شرکت کیف و کفشZappos
فروشگاه آنلاین Zappos

در نتیجه، Zappos مجبور نیست سخت کار کند تا حضور آنلاین خود را به بازار عرضه کند. سیاست‌های آن به اندازه‌ای برای مصرف‌کنندگان جذاب است که آن‌ها مشتاق هستند از این شرکت محصولات خود را تهیه کنند.

این کارها برای کسب تجربه در آموزش بازاریابی دیجیتال شما بسیار موثر است. Zappos هنوز هم سرمایه گذاری زیادی در بازاریابی آنلاین انجام می‌دهد. کمپین های رسانه های اجتماعی آن را نباید از دست داد!

 توجه داشته باشید که چگونه آن‌ها بر روی خواسته‌ها و نیازهای مشتری تمرکز می‌کنند.

این یک بخش کلیدی برای هر استراتژی موثر در آموزش بازاریابی یجیتال است. بنابراین شما باید به صحبت‌های مخاطبان خود گوش دهید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

۲. شرکت Minit

ورود به بخش مالی یا هر جایگاه مهمی برای یک استارت‌آپ جدید کاری دلهره‌آور است. اما رویکرد ابزار ردیابی مالی Mint ثابت می‌کند که می‌توان از طریق استراتژی‌های بازاریابی آنلاین  اجرا شده در میان افراد، متمایز شد.

 این شرکت در میان پیشینیان محبوب‌تر خود نسبتاً ناشناخته بود. اما مینت متعهد به یک استراتژی دیجیتالی است که صدها محتوای با کیفیت بالا را منتشر می‌کند. از پست‌های وبلاگ آموزنده گرفته تا اینفوگرافیک‌های جالب، برای اینکه  کسب و کار خود را توسعه دهند.

آموزش بازاریابی دیجیتال؛ شرکت Minit
آموزش بازاریابی دیجیتال؛ شرکت Minit

نیل پاتل در پادکست Growth Everywhere در مورد اینکه چرا تا ۳۰۰۰۰ دلار برای محتوا خرج می‌کند، توضیح می‌دهد.

همچنین درباره اینکه که چرا آن را رایگان می‌دهد و اینکه در نهایت ارزش آن را دارد بحث می‌کند. این پادکست‌ راهنمای خوبی برای شما در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال است.

مهم: سرمایه گذاری در بازاریابی محتوا اغلب به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز دارد. اما متعهد شدن به تولید محتوا و استانداردهای با کیفیت، می‌تواند توجه بازار را در مدت زمان کوتاهی جلب کند.

۳. شرکت Airbnb

Airbnb روش سفر و جستجوی ما را تغییر داده است. این سایت، زمانی راه اندازی شد که بنیانگذاران آن توانایی پرداخت اجاره خود را نداشتند.

اما بعد در سال ۲۰۱۷ دارای ۱۰۰ میلیون کاربر، ۲.۳ میلیون لیست و ارزش کلی ۳۱ میلیارد دلار شد. این سایت می‌تواند الگوی مناسبی برای آموزش بازاریابی دیجیتال باشد.

وقتی صحبت از سوپراستارهای رسانه‌های اجتماعی به میان می‌آید، Airbnb بیشتر از همه می‌درخشد. طی یک کمپین اینستاگرام در سال ۲۰۱۵، این شرکت ۱۳.۳ میلیون تعامل دریافت کرد و ۳۴۱ درصد فالوورها را افزایش داد.

شرکت Airbnb
شرکت Airbnb

استراتژی بازاریابی دیجیتال

آموزش بازاریابی دیجیتال در حال حاضر مهمتر از همیشه است. برای ایجاد، ساده‌سازی یا بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی خود حتما اقدام کنید. این کار تا چند سال آینده، نتایج برندتان را درخشان می‌کند.

شروع بازاریابی دیجیتال

اگر بخواهید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید، از کجا شروع می‌کنید؟ این هنوز یک چالش بزرگ برای شرکت ها است. زیرا بسیاری از کسب‌وکارها می‌دانند که امروزه کانال‌های دیجیتال و موبایل چقدر برای جذب و حفظ مشتریان حیاتی هستند. با این حال، آنها برنامه یکپارچه ای برای استفاده از بازاریابی دیجیتال ندارند و مشتران خود را سرگردان می‌کنند.

آموزش بازاریابی دیجیتال
آموزش بازاریابی دیجیتال

اگر کسب و کار شما یک برنامه بازاریابی استراتژیک نداشته باشد، با مشکلات زیادی برخورد میکند. همچنین ممکن است شرکت‌تان در مقابل رقبایی که بیشتر از نظر دیجیتالی آگاه هستند، شکست بخورد. در نتیجه آموزش بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کار لازم و حیاتی است.

تیم آرتاتکنیکال افراد متخصص و تحصیل کرده زیادی در حوزه بازاریابی دیجیتال دارد. برای مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال، به طور خاص، به «دستیابی به اهداف بازاریابی از طریق به کارگیری فناوری‌ها و رسانه‌های دیجیتال» اشاره دارد.

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال در واقع تمام کانال، فناوری و رسانه را در فعالیت‌های بازاریابی مختلف ادغام می‌کند. این نوع بازاریابی نه بر اساس نوع فناوری، بلکه بر اساس هدف سازمان سازمان‌دهی می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

نمونه های استراتژی بازاریابی

بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی، تبلیغات دیجیتال، روابط عمومی دیجیتال، مشارکت های دیجیتال، پیام رسان دیجیتال، پرداخت به ازای هر کلیک PPC، نمایش برنامه ای، تبلیغ آنلاین، بازاریابی وابسته. ایمیل، بهینه سازی موتور های جست و جو (SEO)، اجتماعی ارگانیک، تبلیغات بومی. وبلاگ نویسی مهمان، برندسازی مشترک، بک لینک ها، تذکرات کسب شده،بازاریابی مشترک

حرف آخر

امروزه سواد رایانه‌ای و آموزش بازاریابی دیجیتال یا مجازی، در زندگی بسیار کاربرد دارد. در مدارس و دانشگاه ها اغلب این موارد آموزش داده می‌شود. بازاریابی دیجیتال زمینه های متفاوتی دارد و بسیار گسترده می‌باشد.

اگر می‌خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، یا در زمینه دیجیتال مارکتینک فعالیت کنید، باید در این زمینه تخصص داشته باشید. همچنین می‌توانید جهت مشاوره با همکاران ما تماس بگیرید. تیم آرتاتکنیکال دارای افراد مجرب در این حوزه می‌باشد.

تهیه کننده: مریم فرمانیه
جهت کسب اطلاعات بیشتر، با همکاران ما در گروه آرتاتکنیکال تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *