طراحی سه بعدی

طراحی خلاقانه

در این سبک، از مدل سازی های سه بعدی و انیمیشن سازی (پویا نمایی) بهره برداری شده است. در این‌گونه انیمیشن‌ها، دقیقاً مانند دنیای سه بعدی ساخته می شوند. یعنی اینکه مثل انیمیشن های دوبعدی فقط طول و عرض‌شان قابل دیدن نیست، عمق هم به این‌گونه انیمیشن ها اضافه می شود.

درباره انیمیشن سه بعدی

 انیمیشن سه بعدی، شبیه سازی دنیای سه بعدی است. این یعنی اینکه برخلاف انیمیشن‌های دوبعدی که فقط طول و عرض اشیاء قابل مشاهده است، در انیمیشن های سه بعدی به اشیاء عمق نیز اضافه می‌شود.

اضافه شدن این پارامتر، انیمیشن را شبیه به دنیای واقعی جلوه می‌دهد. افزودن عمق به انیمیشن، ویژگی‌هایی مثل موقعیت، چرخش، پیچ و تاب‌ها و انحناء، مقیاس و نمای اشیاء را تغییر می‌دهد.  در انیمیشن سه بعدی برای صحنه ها، زاویه دید و میزان نور و روشنایی نیز اهمیت می‌یابد.

روش تولید انیمیشن‌ سه بعدی، به ترتیب به سه بخش اصلی مدل‌سازی، چیدمان و متحرک‌سازی، و رندر کردن تقسیم می‌شود.

  • مدل‌سازی بخشی است که نحوه تولید اشیاء سه بعدی در یک صحنه خاص را توصیف می‌کند.
  • در چیدمان و متحرک سازی، فرآیندی دنبال می‌شود که جهت قرار دادن و متحرک سازی اشیا در یک صحنه خاص، مشخص می‌شود.
  • درنهایت رندر کردن، نتیجه یا خروجی کاملی از گرافیک کامپیوتری را توصیف می‌کند که در آن ویژگی هایی مثل میزان و زاویه تابش نور به شی نیز تعیین می‌شود.

سوالات متداول

انیمیشن های سه بعدی معمولاً در ساخت تیزر تبلیغاتی و یا در فیلم هایی دیده می شود که صحنه هایی شامل، انفجارهای مهیب و یا تصادف‌های مهلک دارد. به این دلیل از انیمیشن های سه بعدی برای انجام این کارها استفاده می شود که هم از خطرات ناشی از انجام آنها در واقعیت جلوگیری شود و هم هزینه ها کاهش پیدا کند. در واقع با انیمیشن می توانند صحنه هایی را خلق کنند که در واقعیت، شاید نتوانند به خوبی انیمیشن بسازند.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از انیمیشن های سه بعدی داشته باشیم باید بگوییم که در این‌گونه انیمیشن‌ها، دقیقاً مانند دنیای سه بعدی ساخته می شوند. یعنی اینکه مثل انیمیشن های دوبعدی فقط طول و عرض‌شان قابل دیدن نیست، عمق هم به این‌گونه انیمیشن ها اضافه می شود. با این تفاسیر افزودن همین پارامتر، شباهت این‌گونه انیمشین ها را به واقعیت نزدیک و نزدیک‌تر می کند.

V-Ray

یکی از کاربردی ترین پلاگین ها برای تری دی مکس

substance painter

نرم افزاری قدرتمند و نسل جدیدی از برنامه های نقاشی سه بعدی

Maya

از قدرتمندترین نرم افزارهای تولید انیمیشن سه بعدی در دنیا

Unreal Engine

یکی از موتورهای بازی ساز کاربردی و معروف موتور بازی سازی