دسته بندی نشده

نتورک مارکتینگ چیست؟

نتورک مارکتینگ چیست با آرتا تکنیکال

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای موضوعی است که در این مقاله توسط تیم آرتا تکنیکال مورد بحث قرار گرفته است.

بازاریابی، خود کلمه دارای چندین تصویر شناور است. وقتی این کلمه را می‌شنویم، به مغازه ها، مشاغل بزرگ، همه چیز فکر می‌کنیم. ما از کوچکترین فروشگاه مواد غذایی در منطقه خود فکر می‌کنیم و به شرکت‌های فناوری اطلاعات ارائه خدمات و تولید نرم افزارهای جدید تا بازاریابی اینترنتی ختم می‌شویم . همه چیزهایی که در بین این هزاران فکر به وجود می‌آیند تحت بازاریابی قرار می‌گیرند.

مانند همه چیزهای دیگر، بازاریابی نیز با گذشت زمان بسیار تکامل یافته است. این فقط به خریداران، فروشندگان، فروشندگان و بازرگانان محدود‌ نمی‌شود. با گذشت زمان به سرعت تغییر کرده است. انواع جدیدی از بازاریابی تکامل یافته اند، راه‌های جدیدی به وجود آمده اند و قلمرو بازاریابی را گسترش داده اند.

یکی از این انواع بازاریابی، بازاریابی شبکه‌ای است. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم

نتورک مارکتینگ چیست؟
نتورک مارکتینگ چیست؟

نگاه کلی
  • بازاریابی شبکه‌ای یک مدل کسب و کار است که برای فروش یک محصول به شبکه‌ای از توزیع کنندگان مستقل متکی است.
  • بازاریابی چند سطحی نوعی از بازاریابی شبکه‌ای است که در آن فروشندگان نیز با جذب فروشندگان بیشتر درآمد کسب می‌کنند.
  • برای کسب درآمد با بازاریابی شبکه ای، باید زمان، پول و تلاش خود را متعهد کنید – احتمالاً بیشتر از آنچه انتظار دارید.

بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای یک مفهوم تجاری است که یک شرکت را با تکیه بر شبکه‌ای از توزیع کنندگان رشد می‌دهد. ایجاد پول معمولاً مستلزم استفاده از سه نوع اساسی استراتژی سیستماتیک است: تولید سرنخ، استخدام، و ساخت و مدیریت. بازاریابی شبکه‌ای به سه دسته تک لایه، دو لایه و چند سطحی تقسیم می‌شود.

به زبان ساده، بازاریابی شبکه‌ای یک مفهوم تجاری است که بر فروشندگان مستقل به افراد دیگر، عموماً در خانه، تکیه دارد. اگر یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای راه اندازی می‌کنید، ممکن است نیاز به ایجاد شبکه‌ای از شرکای تجاری یا فروشندگان داشته باشید تا به شما کمک کنند تا در ایجاد سرنخ و بستن فروش به شما کمک کنند.

جهت درک بهتر موضوع، بیان دیگری از بازاریابی شبکه‌ای به این شرح است که: بازاریابی شبکه‌ای روشی از بازاریابی است که بر افراد متکی است که از شبکه‌های شخصی خود برای رشد یک کسب و کار یا فروش محصول استفاده می‌کنند. این شبکه‌ها برای تولید سرنخ و جذب مشتریان یا شرکا استفاده می‌شوند، که معمولاً فرآیند آموزش و راهنمایی را برای افراد جدید اجرا می‌کنند.

آشنایی با بازاریابی شبکه‌ای
بازاریابی شبکه‌ای

اصطلاحات مرتبط با بازاریابی شبکه ای

در ادامه تیم آرتا تکنیکال اصطلاحات پرتکرار مرتبط با بازاریابی شبکه‌ای را تدارک دیده‌اند تا ضمن افزایش آگاهی، مقاله را آسان‌تر متوجه شوید.

 

فروش مستقیم

شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای محصولات خود را مستقیماً به مشتریان تبلیغ می‌کنند و به جای یک کانال توزیع کاملاً تعریف شده، به مشتریان می‌فروشند. به شرکت کنندگان وظیفه فروش اقلام داده می‌شود و به ازای هر فروش که انجام می‌دهند کمیسیونی به ‌‌آن‌ها پرداخت می‌شود.

 

کارآفرینانی که خوداشتغال هستند (IBO)

شرکت‌کنندگان به‌عنوان IBO شناخته می‌شوند، زیرا ‌‌آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که گویی شرکت خود را اداره می‌کنند.

توزیع کننده

 اکثر شرکت‌های بازاریابی چند سطحی به اعضای خود به عنوان توزیع کننده اشاره می‌کنند تا فروشنده.

Downline

اعضای جذب شده توسط توزیع کننده یا افراد تازه استخدام شده توسط این اعضا، خط پایین توزیع کننده را تشکیل می‌دهند. همه توزیع کنندگان از فروش پایین خود سود می‌برند.

Upline

همه توزیع کنندگان در سلسله مراتب بالای حامی مالی یک عضو. تمام راه تا رئیس فروش بالا است. در فروش انجام شده توسط شرکای downline، همه توزیع کنندگان در upline کمیسیون دریافت می‌کنند.

طرح

فهرستی از تمام روش‌هایی که فروشندگان ممکن است کسب درآمد کنند، تهیه می‌کند. این طرح همچنین نشان می‌دهد که چگونه پرداخت بر اساس حجم فروش و تعداد شرکای استخدام شده متفاوت است. برای کارکنان خود، سازمان‌های معتبر استراتژی را تا حد امکان باز می‌کنند.

حامی مالی

 شخصی که کارمند جدیدی را به شرکت می‌آورد.

استخدام یا همکاری

فردی که توسط اسپانسر وارد شرکت می‌شود. حامی بابت فروش شریک غرامت دریافت می‌کند .

اصطلاحات نتورک مارکتینگ
اصطلاحات نتورک مارکتینگ

انواع بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

بازاریابی شبکه‌ای در سطوح مختلف عمل می‌کند. بازاریابی شبکه‌ای را می‌توان به سه دسته اساسی تقسیم کرد. این دسته‌بندی‌ها از این جهت مشابه هستند که از افراد می‌خواهند از شبکه‌های شخصی خود برای اداره تجارت خود استفاده کنند. از طریق این شبکه ها، افراد اقدام به فروش می‌کنند یا دیگران را برای فروش محصولات استخدام می‌کنند.

بازاریابی شبکه ای، اگرچه مشابه است، اما نباید با اینفلوئنسر مارکتینگ اشتباه گرفته شود.

  • بازاریابی شبکه‌ای تک لایه
  • بازاریابی شبکه‌ای دو لایه
  • بازاریابی شبکه‌ای چند سطحی

انواع بازاریابی شبکه‌ای
انواع بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای تک لایه یا بازاریابی مستقیم

این سیستم بازاریابی تک لایه ای به یک فرد نیاز دارد تا در برنامه ای برای فروش یک محصول یا خدمات ثبت نام کند. افرادی که در این برنامه‌ها ثبت نام می‌کنند نیازی به جذب توزیع کنندگان دیگر ندارند و فقط از طریق فروش مستقیمی که انجام می‌دهند دستمزد دریافت می‌کنند.

بازاریابی مستقیم، فوری ترین شکل فروش است. محصولی را که دوست دارید پیدا کنید و از دوستان و خانواده خود بخواهید آن را خریداری کنند. شما به برنامه وابسته یک شرکت ملحق می‌شوید تا محصولات یا خدمات آن را از طریق بازاریابی شبکه‌ای تک لایه بفروشید. شما نیازی به استخدام توزیع کنندگان دیگر ندارید و فروش مستقیم تنها منبع درآمد شماست. Avon ، یک شرکت لوازم آرایشی شناخته شده، از بازاریابی شبکه‌ای تک لایه استفاده می‌کند.

برخی از طرح‌های وابسته به اینترنت برای هدایت ترافیک به وب‌سایت شرکت وابسته به شما پول می‌دهند. شبکه‌های تک لایه همچنین شامل طرح‌های وابسته پرداخت به ازای کلیک (PPC) و پرداخت به ازای سرنخ (PPL) است.

بازاریابی شبکه‌ای تک لایه یا بازاریابی مستقیم
بازاریابی شبکه‌ای تک لایه یا بازاریابی مستقیم

بازاریابی شبکه‌ای دو لایه یا بازاریابی وابسته

 جنبه جدیدتر بازاریابی شبکه‌ای استفاده از برنامه‌های بازاریابی وابسته آنلاین است . صاحبان وب سایت‌ها و وبلاگ نویسان پیوندهایی را به محصولات خاص در پلتفرم خود ادغام می‌کنند. هنگامی که مردم بر روی آن لینک‌ها کلیک می‌کنند و محصولات را خریداری می‌کنند، به صاحب وب سایت یک هزینه ارجاع پاداش داده می‌شود. این به مشتریان امکان دسترسی به یک سایت قابل اعتماد را می‌دهد که در آن می‌توانند بلافاصله محصولات در حال تبلیغ را خریداری کنند.

برای کسانی که از پیوندهای وابسته استفاده می‌کنند مهم است که در این مورد شفاف باشند. یک سلب مسئولیت ساده در پایین یک پست وبلاگ با این هدف مطابقت دارد و به مخاطبان شما اجازه می‌دهد بدانند که از این پیوندها درآمد کسب می‌کنید. برنامه وابسته آمازون یکی از شناخته شده ترین‌ها است، اما Partnerize و شبکه وابسته گوگل نیز گزینه‌هایی هستند. اینها هزاران برنامه وابسته هستند که هم برای برندها و هم برای افراد خاص می‌توانند از ‌‌آن‌ها استفاده کنند.

بازاریابی شبکه‌ای دو لایه، برخلاف بازاریابی شبکه‌ای تک لایه، نیاز به استخدام دارد، اما پاداش شما کاملاً به آن وابسته نیست. شما در قبال فروش مستقیم (یا ترافیک هدایت شده به یک وب سایت) و همچنین فروش مستقیم یا ترافیک توصیه شده تولید شده توسط شرکت‌های وابسته یا توزیع کنندگانی که انتخاب می‌کنید برای شما کار کنند، پاداش دریافت می‌کنید.

بازاریابی شبکه‌ای دو لایه یا بازاریابی وابسته
بازاریابی شبکه‌ای دو لایه یا بازاریابی وابسته

بازاریابی شبکه‌ای چند سطحی

بازاریابی چند سطحی (MLM) یک شبکه بازاریابی مبتنی بر توزیع است که شامل فروش مستقیم و خط پایین توزیع کنندگان است. این مشاغل خانگی به دلیل شباهت ‌‌آن‌ها به طرح‌های هرمی، مطبوعات بد زیادی را دریافت می‌کنند. در واقعیت، ‌‌آن‌ها یک تفاوت اساسی دارند. در جایی که طرح‌های هرمی از مردم می‌خواهند در وعده‌های دروغین ثروت سرمایه‌گذاری کنند، سازمان‌های MLM محصولات یا خدمات واقعی را می‌فروشند که توزیع‌کنندگان به آن اعتقاد دارند.

همچنین ابزارهای نرم افزاری MLM زیادی وجود دارد که به سازمان‌های بازاریابی چند سطحی کمک می‌کند تا به طور کارآمد کار کنند.

برخی از سازمان‌های فروش مستقیم از بازاریابی چند سطحی (MLM) استفاده می‌کنند تا توزیع‌کنندگان موجود را تشویق کنند تا در ازای بخشی از فروش استخدام‌کنندگان خود، توزیع‌کنندگان جدید جذب کنند. افراد استخدام شده “downline” توزیع کننده هستند. همچنین توزیع کنندگان از فروش مستقیم محصول به مشتریان سود می‌برند.

Amway، یک سازمان بازاریابی چند سطحی معروف که اقلام بهداشتی، زیبایی و مراقبت از خانه را ارائه می‌دهد، نمونه ای از یک سازمان فروش مستقیم شناخته شده است.

بازاریابی شبکه‌ای چگونه کار می‌کند؟

بازاریابی چند سطحی (MLM)، بازاریابی سلولی، بازاریابی وابسته ، بازاریابی مستقیم مصرف کننده، بازاریابی ارجاع، و حق رای دادن مشاغل خانگی همگی اصطلاحاتی هستند که برای توصیف بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌شوند.

شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای اغلب لایه‌هایی از فروشندگان ایجاد می‌کنند، که در ‌‌آن‌ها به فروشندگان انگیزه داده می‌شود تا شبکه‌های فروشندگان خود را جذب کنند.

  • افرادی که یک ردیف جدید (یا “بالا”) را شروع می‌کنند، از فروش خود و همچنین فروش افراد در سطحی که شروع کرده‌اند (“downline”) کمیسیون پرداخت می‌شود.
  • با گذشت زمان، ممکن است یک لایه جدید ظاهر شود، که کمیسیون اضافی را برای لایه بالا و همچنین لایه میانی فراهم می‌کند.
  • درآمد یک عضو بازاریابی شبکه‌ای به فروش محصول و همچنین به استخدام بستگی دارد.

هر فردی که به تیم بازاریابی شبکه‌ای ملحق می‌شود دو فرآیند را طی می‌کند: اولی آموزش و دیگری فروش.

آموزش

اولین قدم پس از عضویت این است که توزیع کننده شرکت شوید، یعنی از این پس شما فروشنده محصولات خواهید بود.

از آنجایی که کسب و کار مستلزم فروش و جذب توزیع کنندگان است، شرکتی که به آن ملحق می‌شوید یا حامی شما به شما آموزش جامع محصول و فروش ارائه می‌دهد. برای کمک به شما در شروع کار با شرکت، شرکت اطلاعات کامل محصول و همچنین موارد تبلیغاتی مانند مواد تبلیغاتی و ابزار مارکوم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما در مورد پیچیدگی‌های خط تولید شرکت خود، الزامات کیفیت و ایمنی که ‌‌آن‌ها برآورده می‌کنند، نحوه مقایسه ‌‌آن‌ها با رقبا، درخواست هایی که باید از مشتریان انتظار داشته باشید، و راه حل هایی برای سوالات متداول، از جمله چیزهای دیگر، یاد خواهید گرفت.

اکثر شرکت‌ها آموزش فروش را همراه با آموزش جذب افراد جدید ارائه می‌دهند، معمولاً یک کارگاه کوتاه برای آن ترتیب می‌دهند

بازاریابی شبکه‌ای و آموزش
بازاریابی شبکه‌ای و آموزش
فروش

زمانی که شرکت به شما دستور فروش، دانش محصول را داده و شما را به ابزارها و لوازم لازم و همچنین بسته راه اندازی مجهز کرده است، آماده شروع کار هستید. حامی شما در طول آموزش شما در دسترس خواهد بود و همچنین در شروع کار به شما کمک می‌کند.

جستجو یا تهیه فهرستی از مشتریان بالقوه، واجد شرایط بودن افراد بالقوه، تعیین قرار ملاقات با مشتریان بالقوه، ملاقات با ‌‌آن‌ها و ارائه پیشنهاد تجاری MLM، پاسخ به سؤالات و کمک به ‌‌آن‌ها در تصمیم گیری برای پیوستن به شبکه، و پیگیری آنها. به طور منظم برای یک تصمیم مثبت اکنون بخشی از فرآیند فروش شما خواهد بود.

این روند با ثبت نام ‌‌آن‌ها به عنوان توزیع کننده، دریافت آموزش محصول، فروش و تامین ابزار، مواد بازاریابی و کیت شروع، و همچنین الهام بخشیدن و همکاری با ‌‌آن‌ها برای کمک به رشد شبکه خود ادامه می‌یابد.

شما تلاش خواهید کرد تا علاوه بر استخدام و توسعه شبکه توزیع کننده خود، فروش خرده فروشی را افزایش دهید. تهیه فهرستی از مشتریان بالقوه برای خرده فروشی شامل خانواده، دوستان، همسایگان و جامعه محلی شما و همچنین همکاران، شرکت شما و سایر شرکت هایی است که با ‌‌آن‌ها ارتباط شناخته شده ای دارید. این نحوه عملکرد یک مدل کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای ساده است.

فروش در نتورک مارکتینگ
فروش در نتورک مارکتینگ

مزایای بازاریابی شبکه‌ای

  1. هیچ محدودیتی در اندازه سازمان بازاریابی شبکه‌ای وجود ندارد. این به این دلیل رخ می‌دهد که کسب و کارها ممکن است با تعداد زیادی از افراد برای تبدیل شدن به توزیع کننده شراکت ایجاد کنند. همچنین توزیع کنندگان می‌توانند با سایر توزیع کنندگان فرعی همکاری کنند تا فروش شرکت را افزایش دهند.
  2. شرکت‌ها برای تبلیغ محصولات خود نیازی به تکیه بر تبلیغات ندارند زیرا دارای یک شبکه توزیع قوی و قدرتمند هستند که مستقیماً ساختار توزیع کننده همچنین بر حاشیه سود خرده فروشان تأثیر می‌گذارد که توسط شرکت‌ها به عنوان هزینه در نظر گرفته می‌شود. این حاشیه سود به توزیع کنندگان منتقل می‌شود و شرکت‌ها از بار مالی خود رها می‌شوند.
  3. مزیت دیگر این است که شرکت‌ها مجبور نیستند به اندازه سابق پول زیادی برای ذخیره سازی و تحویل هزینه کنند. این به دلیل این واقعیت است که توزیع کنندگان مسئول این هزینه‌ها هستند.
  4. به دلیل این چارچوب، توزیع کنندگان می‌توانند مقدار بی پایانی از معاملات تجاری خود با سازمان کسب کنند. ‌‌آن‌ها می‌توانند هم از درآمد و هم از پورسانت‌های خود درآمد کسب کنند
  5. مشتریان را درگیر می‌کند.

مزایای بازاریابی شبکه‌ای
مزایای بازاریابی شبکه‌ای

شش سوالی که باید قبل از پیوستن به یک سازمان بازاریابی شبکه‌ای بپرسید

  1. شرکت چند ساله است؟
  2. چه محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهند (و آیا این چیزی است که به نظر شما ارزشمند است)؟
  3. توزیع دستمزد چقدر منصفانه و سخاوتمندانه است؟
  4. یکپارچگی شرکت چیست؟
  5. آیا شرکت شتاب و زمان بندی خوبی دارد؟
  6. چه پشتیبانی یا آموزشی توسط شرکت ارائه می‌شود؟

مانند هر شغل دیگری، باید مطمئن شوید که خود و مشتریان خود را ایمن می‌کنید. تعداد زیادی کلاهبرداری وجود دارد که ادعا می‌کنند فرصت‌های بازاریابی شبکه‌ای هستند. از چک لیست ساده بالا برای شروع تحقیق در مورد سازمان‌های بازاریابی شبکه‌ای استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این یک تجارت است. شما رئیس خود و کارمند خود هستید. اگر می‌خواهید عکس‌ها را فراخوانی کنید، باید با شکست مواجه شوید و دوباره تلاش کنید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است همه افراد در شبکه شما حمایت نکنند. علاوه بر این، درک روشنی از اینکه چگونه این امر بر مالیات و امور مالی شما تأثیر می‌گذارد، داشته باشید. اگر در حسابداری مهارت ندارید، یک حسابدار استخدام کنید. افراد زیادی هستند که در مشاغل خانگی تخصص دارند.

پیوستن به سازمان بازاریابی شبکه‌ای
پیوستن به سازمان بازاریابی شبکه‌ای

منتورشیپ‌ها کلید موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای هستند

اگر به یک سازمان بازاریابی شبکه‌ای پیوسته اید، به احتمال زیاد توسط فردی که می‌شناسید استخدام شده اید. این شخص احتمالاً بیشتر از شما در اطراف بوده است و باید به عنوان مربی شما عمل کند تا زمانی که از پای خود بلند شوید.

این به نفع مربیان شما است که به شما کمک کنند موفق شوید، بنابراین مایل باشید به ‌‌آن‌ها گوش دهید و سیستم را یاد بگیرید.

به همان اندازه مهم، برای شما حیاتی است که وقتی زمانش رسید، یک مربی خوب باشید. وقتی شخصی را در سازمان خود استخدام می‌کنید، از او حمایت کنید و به او بیاموزید که چگونه یک بازاریاب شبکه‌ای موفق باشد.

ایجاد روابط بلندمدت راهی است که در بازاریابی شبکه‌ای موفق خواهید شد

سود بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای برای همه به یک اندازه خوب نیست. مبلغی که به دست می‌آورید بستگی به حجم ‌فروش‌هایی دارد که می‌توانید به تنهایی ایجاد کنید و در مورد شرکت‌های MLM، به موفقیت خط پایین خود نیز بستگی دارد.

دشواری بازاریابی چند سطحی تا چه حد است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کسب درآمد با بازاریابی چند سطحی دشوار است. اول، ممکن است شرکت از شما بخواهد که محصولاتش را بخرید، هزینه آموزش را بپردازید یا مقدار مشخصی موجودی را در دسترس داشته باشید. این هزینه‌ها اغلب قبل از اینکه بتوانید اولین فروش خود را انجام دهید به وجود می‌آیند، بنابراین از پس شروع می‌کنید.

سپس، پاداش‌ها یا جوایز هیجان‌انگیزی که شرکت ارائه می‌دهد، اغلب فقط در اختیار فروشندگانی است که «برای بازی پول می‌پردازند»، از طریق خریدهای تشویقی به مبلغ مشخص دلار. اگر فروشنده بخواهد سود کند، این موجودی نیز باید فروخته شود. گاهی اوقات اگر فروشنده بخواهد پیشرفت کند، این خریدها ضروری است، و فروش مجدد سخت است زیرا فروشنده باید برای جبران هزینه‌های خود، محصول را در بالای خرده فروشی علامت گذاری کند.

در نهایت، اغلب هزینه‌های عملیاتی مانند رایانه، تلفن، دسترسی به اینترنت و «ابزار آموزشی» مورد نیاز شرکت وجود دارد. این هزینه‌ها احتمال سود را بیشتر از بین می‌برند، و فروشنده را ملزم می‌کند تا به فروش‌های سخت‌گیرانه یا اهداف استخدامی دست پیدا کند که رسیدن به آن تقریباً غیرممکن است.

همه کسانی که می‌خواهند چیزی بفروشند در آن خوب نیستند. با این حال، صداقت و اشتیاق واقعی در مورد یک شرکت یا محصول به خودی خود نوعی بازاریابی است. اگر تنها انگیزه تیم فروش پول باشد، ممکن است در تلاش برای کسب درآمد بیشتر، دیگران را گمراه کنند. برای موفقیت بازاریابی شبکه ای، فروشندگان باید صمیمانه نسبت به محصول نیز مشتاق باشند.

دشواری بازاریابی چند سطحی
دشواری بازاریابی چند سطحی

آیا بازاریابی شبکه‌ای خطرناک است؟

بله، بازاریابی شبکه‌ای خطراتی دارد. شما پولی را که برای هزینه‌های راه اندازی، خرید موجودی و مواد آموزشی مصرف می‌کند، به خطر می‌اندازید. شما همچنین زمان و هزینه خود را صرف تکمیل مدارک، تکمیل و ارسال سفارشات، و استخدام فروشندگان جدید خواهید کرد. برای بازگرداندن پول خود، باید محصول زیادی را بفروشید. و برای ادامه کسب سود، باید به فروش بیشتر ادامه دهید (و گاهی اوقات فروشندگان جدید را برای خط پایین خود استخدام کنید). در نظر بگیرید که آیا شبکه شما واقعاً خریداران کافی برای پشتیبانی از نیازهای کسب و کار شما دارد یا خیر، و قبل از اینکه وارد کار شوید، درباره شرکت بازاریابی شبکه‌ای به طور کامل تحقیق کنید.

بازاریابی چند سطحی زیر ذره‌بین

در ادامه تیم آرتا تکنیکال به بررسی بازاریابی چند سطحی خواهند پرداخت.

بازاریابی چند سطحی (MLM) چیست؟

اصطلاح بازاریابی (MLM) به استراتژی استفاده شده توسط برخی از شرکت‌های فروش مستقیم برای فروش محصولات و خدمات اشاره دارد. MLM اعضای موجود را تشویق می‌کند تا پیشنهادات خود را به افراد دیگر تبلیغ کنند و بفروشند و افراد جدیدی را وارد کسب و کار کنند. به توزیع کنندگان درصدی از فروش استخدام شده خود پرداخت می‌شود. استخدام‌های جدید به شبکه توزیع‌کننده یا خط پایین تبدیل می‌شوند و به نوبه خود تشویق می‌شوند تا برای کسب درآمد، فروش داشته باشند.

بسیاری از طرح‌های MLM قانونی هستند، اما عملیات غیرقانونی نیز وجود دارد که به صورت طرح‌های هرمی اجرا می‌شوند . این موضوع تا حدودی نور منفی را بر کسب و کارهای قانونی MLM انداخته است.

بازاریابی چند سطحی (MLM) چیست؟
بازاریابی چند سطحی (MLM) چیست؟

آشنایی با بازاریابی چند سطحی (MLM)

بازاریابی چند سطحی یک استراتژی تجاری مشروع است که معمولاً توسط مشاغلی که برای ایجاد درآمد (به شدت) بر فروش متکی هستند استفاده می‌شود . برخلاف کانال‌های فروش سنتی، برنامه‌های بازاریابی چندسطحی شامل استفاده از شبکه‌ها برای فروش و جذب شرکت‌کنندگان جدید است. به این ترتیب، ‌‌آن‌ها اغلب به عنوان بازاریابی شبکه‌ای شناخته می‌شوند.

در اینجا نحوه کار آن آمده است. افراد به عنوان پیمانکاران، صاحبان مشاغل مستقل، توزیع کنندگان یا فروشندگان مستقیم وارد تجارت می‌شوند. سپس این افراد وظیفه فروش محصولات و/یا خدمات شرکت را به دیگران از جمله خانواده و دوستان دارند. فروش به صورت حضوری و آنلاین انجام می‌شود. به ازای هر فروشی که انجام می‌دهند به ‌‌آن‌ها پورسانت داده می‌شود .

همچنین شرکت کنندگان تشویق می‌شوند که دیگران را به عنوان شرکت کننده در برنامه بیاورند یا به خدمت بگیرند. در حالی که ممکن است برای انجام این کار تحت فشار قرار نگیرند، امضای پیمانکاران جدید یک انگیزه مالی برای شرکت کنندگان فراهم می‌کند، که درصدی از فروش استخدام شده خود را دریافت می‌کنند و از استخدام آنها، و غیره.

بسته به اندازه یک شرکت، ممکن است صدها – حتی هزاران – شرکت کننده وجود داشته باشد. تا زمانی که زنجیره به کار خود ادامه دهد، اعضای همه سطوح نوعی کمیسیون دریافت می‌کنند. هرچه لایه‌های بیشتری وجود داشته باشد، افراد می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند. به آن به عنوان یک هرم فکر کنید. فرد یا افرادی که در بالا هستند بیشترین درآمد را دارند در حالی که کسانی که در پایین نشسته اند دلار کمیسیون کمتری دریافت می‌کنند. با این حال، تعداد نسبتا کمی معمولاً از تلاش‌های خود درآمد قابل توجهی کسب می‌کنند.

آیا MLM برای شما مناسب است؟

از آنجا که برنامه‌های بازاریابی چند سطحی مبتنی بر کمیسیون است، شرکت کنندگان حقوق دریافت‌ نمی‌کنند. این بدان معناست که کسب‌وکارهای MLM اغلب برای افرادی با روحیه کارآفرینی مناسب هستند، افرادی که می‌توانند اهداف و برنامه‌های خود را تعیین کنند، در فروش خوب هستند و می‌توانند به طور موثر با دیگران نه تنها برای فروش محصولات بلکه برای جذب بازاریابان جدید ارتباط برقرار کنند.

MLM برای چه کسانی مناسب است؟
MLM برای چه کسانی مناسب است؟

نکات قابل توجه در بازاریابی چند سطحی

اگرچه بازاریابی چند سطحی قانونی است، اما اغلب بحث برانگیز است. یکی از مشکلات، طرح‌های هرمی است که از پول نیروهای تازه‌کار برای پرداخت حقوق به افراد بالاتر استفاده می‌کنند تا کسانی که کار را انجام می‌دهند. این طرح‌ها (و افراد پشت سر آنها) با تظاهر به اینکه درگیر بازاریابی چندسطحی یا شبکه‌ای قانونی هستند، از دیگران سوء استفاده می‌کنند . شما می‌توانید طرح‌های هرمی را با تمرکز بیشتر ‌‌آن‌ها بر استخدام نسبت به فروش محصولات شناسایی کنید.

یک مسئله در تعیین مشروعیت یک شرکت بازاریابی چند سطحی این است که آیا محصولات خود را عمدتاً به مصرف کنندگان می‌فروشد یا به اعضای خود که باید اعضای جدیدی را برای خرید محصولات خود جذب کنند. اگر اولی باشد، شرکت احتمالاً یک بازاریاب چند سطحی قانونی است. اگر دومی باشد، می‌تواند یک شرکت هرمی غیرقانونی باشد.  تعداد نسبتا کمی از تلاش‌های خود درآمد قابل توجهی کسب می‌کنند. برای برخی از ناظران، این نشان دهنده ویژگی‌های یک طرح هرمی است. به همین دلیل است که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) چندین دهه است که شرکت‌های بازاریابی چند سطحی را مورد بررسی قرار داده است.

نکته محرمانه: شما اغلب می‌توانید طرح‌های هرمی را با تمرکز بسیار بیشتری بر جذب نیرو نسبت به فروش محصول تشخیص دهید

برخی از پرچم‌های قرمز که باید مراقب یک طرح هرمی غیرقانونی MLM باشید چیست؟

کمیسیون تجارت فدرال (FTC) به مردم هشدار می‌دهد که به مروجین MLM توجه داشته باشند و از ‌‌آن‌ها اجتناب کنند:

  • ادعاهای خارق العاده ای از پتانسیل درآمدی عظیم داشته باشید
  • سعی کنید مردم را متقاعد کنید که استخدام دیگران جایی است که پول واقعی نهفته است
  • افراد را تحت فشار قرار دهید تا بدون کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت مشارکت کنند
  • روشن کنید که یک فرصت از دست خواهد رفت مگر اینکه افراد فورا وارد آن شوند

یکی دیگر از نشانه‌های هشدار دهنده مشاهده توزیع کنندگان موجود است که همچنان به خرید محصولاتی ادامه می‌دهند که هرگز‌ نمی‌توانند ‌‌آن‌ها را بفروشند تا بتوانند واجد شرایط دریافت نوعی پاداش باشند.

پرچم‌های قرمز طرح هرمی غیرقانونی MLM
پرچم‌های قرمز طرح هرمی غیرقانونی MLM

برخی از پرچم‌های قرمز که باید مراقب یک طرح هرمی غیرقانونی MLM باشید چیست؟

بین یک شرکت بازاریابی چند سطحی (MLM) و یک طرح هرمی تفاوت وجود دارد. MLM ها شرکت‌های بازاریابی شبکه ای قانونی و قانونی هستند، اما طرح‌های هرمی کلاهبرداری‌های غیرقانونی هستند که برای سرقت پول شما طراحی شده اند. تفاوت بین MLM و طرح‌های هرمی را بیاموزید تا بتوانید بین ‌آن‌ها تمایز قائل شوید.

بررسی سطحی
  • بازاریابی چند سطحی قانونی است، اما طرح‌های هرمی قانونی نیست.
  • در بازاریابی چند سطحی، تمرکز بر فروش محصولات است، اما با یک طرح هرمی، تمرکز بر جذب افراد جدید است.
  • برای جلوگیری از کلاهبرداری توسط یک شرکت کلاهبردار، قبل از موعد در مورد آن و محصولات آن تحقیق کنید.
  • اگر کسی وعده سودهای کلان را‌ می‌دهد یا شما را تحت فشار قرار‌ می‌دهد که سریع عمل کنید، این یک پرچم قرمز است، ممکن است بخشی از یک طرح هرمی باشد و نه یک MLM قانونی.

بازاریابی چند سطحی (MLM) یک پیشنهاد تجاری جذاب برای بسیاری از افراد است. این فرصت را برای مشارکت در سیستمی برای توزیع محصولات به مصرف کنندگان ارائه‌ می‌دهد. برخلاف شخصی که کسب و کاری را از ابتدا شروع‌ می‌کند ، شرکت کننده MLM از پشتیبانی یک شرکت فروش مستقیم برخوردار است که محصولات را عرضه‌ می‌کند و گاهی اوقات آموزش نیز ارائه‌ می‌دهد.

متأسفانه، هر فرصت تجاری یک فرصت قانونی نیست. برخی از ‌آن‌ها طرح‌های هرمی هستند؛ کلاهبرداری‌هایی که برای جدا کردن افراد بی احتیاط از پولشان طراحی شده اند.

 بازاریابی چند سطحی  طرح هرمی
 مجاز غیر مجاز
 تمرکز بر فروش تمرکز بر استخدام
تضمین‌ می‌کند که بازاری برای محصولات ‌آن‌ها وجود دارد وعده بازدهی کلان پول شما را‌ می‌دهد
ممکن است موجودی را دوباره بخرد موجودی را پس نمی‌خرید

تفاوت طرح هرمی و بازاریابی چند سطحی؛ تمرکز

یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگ بین MLM و طرح‌های هرمی در نحوه عملکرد کسب و کار است. MLM یک استراتژی بازاریابی است. به عنوان یک مشاور، پیمانکار یا توزیع کننده MLM (شرکت‌های مختلف ‌آن‌ها را با چیزهای مختلف‌ می‌نامند)، با فروش محصولات به سایر شرکت کنندگان بازاریابی چند سطحی، درآمد خود را به دست‌ می‌آورید. اگر ‌آن‌ها قبلاً عضو شرکت MLM شما نیستند، ‌آن‌ها را ثبت نام کنید. تمام هدف MLM انتقال محصول است. تئوری پشت MLM این است که هر چه شبکه توزیع کنندگان بزرگتر باشد، کسب و کار قادر به فروش محصولات بیشتری خواهد بود. علاوه بر کسب درآمد از فروش خود، درصدی از درآمد تولید شده توسط توزیع کنندگانی را که به برنامه آورده اید نیز به دست‌ می‌آورید. اینها به عنوان downline شما شناخته‌ می‌شوند. اغلب برای فروش مقادیر مشخصی از محصول یا ثبت نام تعداد معینی از اعضای جدید، جوایزی وجود دارد. شما‌ می‌توانید اتومبیل و سفر و همچنین پول نقد کسب کنید.

از سوی دیگر، تمام هدف یک طرح هرمی این است که پول شما را به دست آورد و سپس از شما برای استخدام دیگران استفاده کند. مانند MLM، طرح هرمی این فرصت را برای کسب درآمد از طریق ثبت نام افراد بیشتر و با دستیابی به سطوح معینی از موفقیت ارائه‌ می‌دهد. اما برخلاف MLM، تمرکز یک طرح هرمی صرفاً بر روی استخدام است، نه فروش. در واقع ممکن است اصلاً محصولی برای فروش با طرح‌های هرمی وجود نداشته باشد یا اقلام کم ارزشی باشد.

تفاوت طرح هرمی و بازاریابی چند سطحی؛ تمرکز
تفاوت طرح هرمی و بازاریابی چند سطحی؛ تمرکز

آیا بازاریابی شبکه‌ای هنوز قابل استفاده است؟

از دهه ۱۹۳۰، چندین شرکت موفق شده اند از بازاریابی شبکه‌ای به نفع خود استفاده کنند و برندهایی با شهرت جهانی بسازند. همه چیز با شرکت عطر کالیفرنیا آغاز شد که هنوز با نام فعلی خود – Avon – قوی است. دیگر داستان‌های موفقیت قابل توجه عبارتند از Tupperware، Mary Kay، Amway، و Pampered Chef. همه این شرکت‌ها مدت‌ها قبل از عصر اینترنت نامی برای خود دست و پا کردند، اما این بدان معنا نیست که بازاریابی چند سطحی دیگر کار‌ نمی‌کند.

در واقع، با وجود رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و وب‌سایت‌هایی که ساخت آسانی دارند، فرصت‌های بیشتری برای توزیع‌کنندگان مستقل برای بازاریابی و فروش محصولاتشان وجود دارد. در عین حال، رقابت بیش از هر زمان دیگری نیز وجود دارد.

از آنجایی که موفقیت در بازاریابی چند سطحی بیشتر به فروش بستگی دارد تا «downline» – اگرچه داشتن نیرو ضرری ندارد – توزیع‌کنندگان باید زمان و تلاش زیادی را به همراه سرمایه‌گذاری اولیه کوچک (معمولاً بیش از ۱۰۰۰ دلار) صرف کنند. مشتریانی پیدا کنند، محصولاتشان را بفروشند و امرار معاش کنند.

آیا بازاریابی شبکه‌ای انتخاب مناسبی برای شماست؟

اگر می‌خواهید از بازاریابی شبکه‌ای ثروتمند شوید، احتمال این اتفاق بسیار کم است. مانند هر مدل کسب‌وکار دیگری، این مدل فقط برای افراد خوش‌شانس در نظر گرفته شده است. به طور مشابه، اگر بازاریابی شبکه‌ای را فرصتی برای کسب درآمد بدون کار واقعی می‌بینید، این نیز اتفاق نخواهد افتاد.

همانطور که گفته شد، بازاریابی شبکه‌ای به اندازه یک کار اداری تمام وقت وقت گیر نیست و مطمئناً بسیار راحت تر است. از آنجایی که شما از خانه کار می‌کنید، انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به شرایط دیگر دارید. به این ترتیب، می‌توانید ساعات کاری خود را طوری سازماندهی کنید که زمان بیشتری را با بچه‌هایتان بگذرانید یا در فعالیت‌هایی شرکت کنید که قبلاً برای ‌‌آن‌ها وقت نداشتید، مانند رفتن به باشگاه یا انجام یک سرگرمی. حتی می‌توانید این کار را به شغل دوم تبدیل کنید تا به شما کمک کند پول اضافی پس انداز کنید یا بدهی‌های خود را بپردازید.

سوالات متداول

آیا بازاریابی شبکه‌ای یک طرح هرمی است؟

در حالی که برنامه‌های بازاریابی شبکه‌ای و چند سطحی به طرح‌های هرمی متهم شده اند، تفاوت‌های مهمی وجود دارد. در حالی که کسانی که می‌توانند اعضای بیشتری را در برنامه جذب کنند، اغلب می‌توانند از کمیسیون‌های باقیمانده بیشتری برخوردار شوند، بازاریابی شبکه‌ای یک ساختار تجاری قانونی و قانونی است که محصولات و خدمات واقعی را به مشتریان عرضه می‌کند.

آیا با عضویت در یک برنامه بازاریابی شبکه‌ای درآمد کسب خواهم کرد؟

البته ممکن است، هرچند محتمل نیست. برخی از افراد از موفقیت بزرگی در بازاریابی شبکه‌ای برخوردار هستند که عمدتاً به دلیل توانایی ‌‌آن‌ها در جذب اعضای بیشتر در شبکه است. دو منبع درآمد اصلی وجود دارد: فروش محصولات، و پورسانت‌های حاصل از فروش که توسط اعضای تیم به صورت پایین‌تر انجام می‌شود. هرچه تعداد افراد بیشتری از طرف شما در پایین صفحه باشد، پول بیشتری به دست خواهید آورد – هر چه تیم بزرگتری را جذب کنید، می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

اکثر افرادی که به برنامه‌های بازاریابی شبکه‌ای قانونی می‌پیوندند درآمد کمی دارند یا اصلاً درآمد ندارند. مردم ممکن است در واقع پول از دست بدهند. برخی ممکن است درگیر یک طرح هرمی غیرقانونی شوند و متوجه نشوند که به یک سرمایه گذاری تقلبی پیوسته‌اند و می‌توانند هر چیزی را که سرمایه گذاری می‌کنند از دست بدهند. تحقیقات خود را انجام دهید و قبل از غواصی در اطراف بپرسید.

چگونه در بازاریابی شبکه‌ای موفق شویم؟

با توجه به انتقادات و باورهای نادرست در مورد تقلب در استراتژی‌های بازاریابی چند سطحی، ابتدا مهم است که اعتبار را به تجارت اضافه کنید. برای این منظور، استفاده از رویکردهای متفاوتی نسبت به طرح‌های هرمی توصیه می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند برنامه‌های بازاریابی وابسته را انجام دهند، که در مقایسه با ابتکارات بازاریابی چند سطحی معمولی اصیل‌تر تلقی می‌شوند.

نمونه‌ای از بازاریابی چند سطحی چیست؟

ایوان نمونه ای از بازاریابی چند سطحی است. این شرکت تحت مدلی کار می‌کند که در آن فروش از طریق شبکه‌ای از فروشندگان، از طریق ارائه‌ها یا تنظیمات یک به یک در خانه‌ها یا مشاغل انجام می‌شود. مانند تعدادی دیگر از مشاغل بازاریابی چند سطحی، ایوان معمولاً یک مکان خرده فروشی ثابت را اداره‌ نمی‌کند. شرکت مادر، در عوض، ابزارها و منابع را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد تا کسب و کار خود را در مکان‌های مختلف انجام دهند. از این نوع مدل کسب و کار به عنوان مدل فروش مستقیم نیز یاد می‌شود.

هنگام ورود به بازاریابی شبکه‌ای چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اگر آماده راه اندازی کسب و کار خانگی خود به عنوان یک بازاریاب شبکه‌ای هستید، مواردی وجود دارد که باید ابتدا در نظر گرفته و تحقیق کنید. این سازم‌‌آن‌ها می‌خواهند به شبکه دوستان و خانواده شما دسترسی داشته باشند.

شما برای افراد زندگی خود ارزش قائل هستید، بنابراین از ‌‌آن‌ها محافظت کنید و فقط چیزهایی را که شخصاً ارزشمند می‌دانید به بازار عرضه کنید.

تهیه کننده: فرزانه خواجه‌پور
جهت کسب اطلاعات بیشتر، با همکاران ما در گروه آرتاتکنیکال تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *